GameStop heeft zijn Bitcoins toch niet van de hand gedaan. Maandenlang ging het gerucht dat de Amerikaanse gameketen zijn volledige voorraad had gedumpt ter waarde van honderden miljoenen dollars, maar een nieuw document vertelt een heel ander verhaal. Wie dacht dat GameStop de handdoek in de ring had gegooid, komt bedrogen uit.
GameStop kiest voor slimme optiestrategie
In het jaarverslag dat dinsdag bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC), de beurswaakhond in de Verenigde Staten, werd ingediend, onthult GameStop wat er werkelijk is gebeurd. Het bedrijf verpandde 4.709 van zijn 4.710 Bitcoins als onderpand bij Coinbase Credit.
Daarmee zette het een zogeheten covered call-strategie op. Simpel gezegd: GameStop gaf zijn Bitcoins tijdelijk in bewaring bij Coinbase en verkocht daar opties op. Een optie geeft de koper het recht om de Bitcoins te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs. GameStop ontvangt daarvoor een premie, een soort vergoeding.
Stijgt de Bitcoin koers niet boven die afgesproken prijs? Dan loopt de optie waardeloos af en houdt GameStop zowel de premie als de munten. Schiet de koers er wel bovenlangs, dan kan de koper de Bitcoins opeisen tegen de afgesproken prijs en loopt GameStop de extra winst daarboven mis.
GameStop deed dus tijdelijk afstand van de directe controle over zijn Bitcoins. De munten lagen bij Coinbase, die ze volgens de overeenkomst ook mocht doorlenen of hergebruiken. Boekhoudkundig tellen ze daardoor niet meer als directe bezittingen, maar als een vordering: het recht om de Bitcoins later terug te krijgen. Economisch gezien blijft GameStop gewoon blootgesteld aan de koers.
De afgesproken prijzen lagen tussen de 105.000 en 110.000 dollar per Bitcoin, met een looptijd tot en met vandaag, vrijdag. De strategie leverde een ongerealiseerde winst op van 2,3 miljoen dollar, met daartegenover een verplichting van 700.000 dollar.
Paniek in januari bleek loos alarm
De onrust begon in januari, toen on-chain analisten ontdekten dat GameStop zijn volledige Bitcoin-voorraad had overgeboekt naar Coinbase Prime. Dergelijke transfers worden normaal gezien als voorbode van een verkoop, en dus brak de paniek uit.
CEO Ryan Cohen gooide olie op het vuur door in een interview te zeggen dat hij een “veel aantrekkelijker” plan had dan Bitcoin, namelijk een grote overname van een consumentenbedrijf. Hij weigerde uit te sluiten dat de Bitcoins verkocht zouden worden om die deal te financieren.
Maar de transfer bleek dus puur operationeel.
Van meme stock naar Bitcoin-speler
GameStop is van oorsprong een Amerikaanse winkelketen voor videogames en consoles. Het bedrijf verloor jarenlang terrein door de opkomst van digitale platformen zoals Steam en Amazon.
In 2021 veranderde alles. Duizenden particuliere beleggers bundelden hun krachten via Reddit om hedgefondsen die tegen het aandeel wedden een lesje te leren. Het aandeel schoot als een raket omhoog en GameStop groeide uit tot het symbool van de meme stock-rage.
CEO Ryan Cohen zocht vervolgens een nieuw hoofdstuk. In februari 2025 had hij een ontmoeting met Michael Saylor, de voorzitter van Strategy. Dat bedrijf kocht sinds 2020 voor miljarden aan Bitcoin en zag zijn beurswaarde exploderen. Cohen wilde hetzelfde kunstje uithalen.
GameStop paste zijn investeringsbeleid aan om Bitcoin als reserve-activum toe te staan en haalde vervolgens 1,5 miljard dollar op via converteerbare obligaties. Dat zijn leningen die op een later moment kunnen worden omgezet in aandelen.
In mei 2025 sloeg het bedrijf toe. GameStop kocht 4.710 Bitcoins voor ongeveer 500 miljoen dollar, tegen een gemiddelde prijs van rond de 107.000 dollar per munt. Daarmee werd het in één klap een van de 25 grootste publieke Bitcoin-houders ter wereld.
Toch staat er inmiddels een flink verlies op papier. Op 31 januari waren de verpande Bitcoins nog 368,3 miljoen dollar waard, terwijl het bedrijf er oorspronkelijk zo’n 500 miljoen dollar voor neertelde. Dat is een ongerealiseerd verlies van 59,7 miljoen dollar.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
