Regulatie

Google heft crypto advertentieverbod op

Voor velen kwam het als een verrassing. Woensdag hief Google namelijk een drie jaar oud beleid op dat crypto exchanges verbiedt om advertenties te plaatsen.


Crypto exchanges kunnen weer adverteren

“Vanaf 3 augustus mogen adverteerders die crypto exchanges en -wallets aanbieden die zich richten op de Verenigde Staten, weer adverteren voor die producten en services wanneer ze voldoen aan de volgende vereisten en zijn gecertificeerd door Google”, luidt een beleidsupdate op de ondersteuningspagina van het bedrijf.

De vereisten waaraan exchanges moeten voldoen, zijn onder meer dat ze geregistreerd moet zijn bij FinCEN als een geldservicebedrijf en bij ten minste 1 Amerikaanse staat ingeschreven moeten staan als ‘bankentiteit’.


Het vage crypto beleid van Google

Het nieuwe beleid zal echter niet de deur openen voor de overgrote meerderheid van crypto-bedrijven. Zo blijven crypto nieuwswebsites, crypto-statistieken aanbieders en andere analyse bedrijven nog altijd op de zwarte lijst staan.

Het beleid van Google rond crypto-advertenties was vaak tegenstrijdig en op sommige punten hebben experts ze als ‘oneerlijk’ bestempeld. Gedurende 2018 ging het plotselinge verbod op exchange-advertenties ineens van start. Op een gegeven moment had de zoekgigant zelfs het woord ‘Ethereum’ op een zwarte lijst gezet. Dit terwijl er andere vage oplichters wel gewoon konden blijven adverteren.

Het nieuwe advertentiebeleid betekent dat in de Verenigde Staten gevestigde crypto-liefhebbers binnenkort kunnen worden gebombardeerd met advertenties. Binance.US en FTX strijden momenteel om marktaandeel in de Verenigde Staten, waarbij met name FTX bereid is geld uit te geven aan onconventionele advertentielocaties.