Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
De markt van edelmetalen heeft een nieuwe klap te verwerken. Zowel goud als zilver worden vandaag in de hoek gedrukt met pijnlijke verliezen. In zeven uur tijd is er voor 900 miljard dollar aan marktwaarde verdampt, terwijl de assets juist erom bekend staan hun waarde te behouden.
Goud is vandaag met 3,43 procent aan waarde verloren. Daardoor is de prijs van de meest waardevolle asset ter wereld gedaald tot onder de 4.000 dollar per troy ounce (de standaard gewichtseenheid van edelmetalen, wat neerkomt op ongeveer 31,1 gram is). Het is de laagste stand sinds november vorig jaar.
Goud verkeert in zijn slechtste vorm sinds eind 2016 met nu de zevende rode week op rij. En dat heeft het nu de laagste stand sinds november vorig jaar opgeleverd.

In deze zeven weken heeft de goudprijs ruim 16 procent laten gaan. En sinds het record van eind januari is de prijs al met ongeveer 29 procent gedaald.
Zilver heeft het zelfs nog zwaarder te verduren. Het kleine broertje van goud is vandaag met 4,95 procent gedaald, over de afgelopen zeven weken met 35 procent en sinds de top in januari al met 52 procent.

Zilver heeft zelfs nog hardere klappen gekregen dan Bitcoin (BTC), dat er 100 dagen langer over heeft gedaan om in waarde te halveren.
Goud wordt een veilige haven genoemd omdat het zijn waarde vasthoudt als de economie wankelt, de inflatie oploopt of er een crisis losbarst. Het is schaars en kan niet bijgedrukt worden zoals euro’s of dollars, en het staat los van banken, bedrijven en overheden.
Ook zilver beweegt vaak mee in onzekere tijden, al is het wat volatieler. Een groot deel van de vraag komt namelijk uit de industrie.
Toch zijn de prijzen van goud en zilver sinds het uitbreken van de Iran-oorlog met tientallen procenten gekelderd. Mogelijk hadden ze hun kruit al verschoten na een historische run, waarin het conflict grotendeels was ingeprijsd.
Zelfs nu de olieprijzen instorten door het voorlopige vredesakkoord, zet de daling door. Dat komt vooral door de vooruitzichten op hogere rentes in de Verenigde Staten. Sinds de rentevergadering van vorige week rekent de markt zelfs op een renteverhoging dit jaar.
De helft van de beleidsmakers denkt dat de rente omhoog moet, en kersverse voorzitter Kevin Warsh maakte duidelijk dat hij het 2 procent-doel niet ter discussie stelt.
Daardoor zijn ook de rentes op Amerikaanse staatsobligaties opgelopen. En aangezien goud en zilver geen rente bieden, kiezen beleggers eerder voor de veilige staatsleningen.
De markten crashen, maar we zien sterke aanwijzingen dat het waarschijnlijk niet om het einde van de AI-bullmarkt gaat. Dit is waarom.
De olieprijs is gezakt naar het laagste niveau sinds de oorlog met Iran, terwijl zorgen over verstoringen van de aanvoer afnemen.
Defensiespecialist Rheinmetall verliest 14 procent op de beurs, nu geruchten rondgaan dat Duitsland het plan voor 6 grote schepen schrapt.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.