Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
De ene na de andere grote speler van Wall Street verpakt zijn producten in tokens op de blockchain. En volgens de Amerikaanse grootbank BNY is de angst om de boot te missen daarbij enorm. Beheerders staan in de rij om in te stappen, ook al is de techniek nog lang niet uitgerijpt.
“Veel van hen hebben echt een ‘FOMO’-effect, waarbij ze er vroeg bij willen zijn”, zegt Ben Slavin, wereldwijd hoofd ETF’s bij BNY. FOMO staat voor ‘fear of missing out’ en dat kennen we vooral als de drijvende kracht achter de parabolische stijgingen van bijvoorbeeld Bitcoin (BTC) of tegenwoordig veel AI-aandelen.
Slavin ziet de interesse breed leven. “We hebben een aantal verschillende projecten lopen, verschillende varianten om ETF’s effectief te tokeniseren”, aldus de topman.
“Wat hieraan interessant is, is dat ik denk dat veel klanten het gevoel hebben dat er een kans ligt om vermogen aan te trekken”, zegt Slavin.
De grote vragen zijn nog niet beantwoord. Hoe verhouden deze fondsen zich tot de bestaande infrastructuur? Hoe werkt de handel en welke regels gelden er straks?
Toch wachten partijen niet af. “Hoewel de regelgeving en de infrastructuur nog niet helemaal klaar zijn, willen ze producten op de markt brengen”, zegt Slavin.
Er borrelt een nieuwe zorg op. Getokeniseerde versies van bekende ETF’s worden nu al verhandeld op platforms buiten de traditionele markten, vaak zonder dat de fondsaanbieder ervan weet.
“Er zijn ETF’s, honderden, die verhandeld worden op ongereguleerde markten over de hele wereld”, aldus Slavin.
Iedereen kan in theorie een token maken van een beursgenoteerd fonds. Daardoor zwerven er producten rond met de naam van een beheerder, zonder enige controle.
“Het is ondoorzichtig”, zegt Slavin. “Het creëert in feite een reputatierisico, ook al is het eerlijk gezegd helemaal niet verbonden met de vermogensbeheerder.”
Net als in de begindagen van Bitcoin of Ethereum (ETH) gaat de techniek harder dan de regels. Voor veel beheerders weegt vroeg zijn nu zwaarder dan wachten op duidelijkheid.
Dat de adoptie hard gaat, blijkt uit de cijfers. Er staat inmiddels meer dan 32 miljard dollar aan getokeniseerde producten verhandelbaar op de blockchain (volgens data van RWA.xyz), dik elf keer zoveel als twee jaar geleden. De grootste partijen zijn allemaal ingestapt:
Het voordeel van tokenisatie zit in directe afwikkeling, dag en nacht handelen en eenvoudiger toegang voor beleggers wereldwijd.
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Blockchainbeveiligingsbedrijf CertiK heeft zich aangesloten bij het XDC Network als Institutional Masternode Validator.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.