Tijdelijke actie: Maak een account op Bitvavo en krijg €25 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €25
Welkomstbonus!
Eén van de 3 grootste sportclubs in Turkije, Fenerbahçe S.K., heeft bekend gemaakt dat het zijn eigen fantoken heeft uitgegeven op de blockchain van Ethereum (ETH). Dit heeft de sportclub gedaan door een samenwerking te starten met de lokale cryptocurrency exchange genaamd Paribu.
De eerste voorverkoop heeft inmiddels al plaatsgevonden, waar naar verluidt de eerste 500.000 verkocht zijn. De sportclub zou hiermee 15 miljoen Lira (circa €1.45 miljoen) opgehaald hebben. De tokens waren echter binnen een minuut al uitverkocht, waarmee de club dit geld snel verdiend heeft.
Volgens de sportclub heeft de Fenerbahçe-token, hun eigen fantoken, een maximale voorraad van 190.700.000 tokens zou hebben. Dit aantal tokens heeft op zijn beurt weer betrekking tot 1907. Dit is het jaar waarin de club officieel opgericht is.
De sportclub is van plan om in de aankomende 25 jaar in totaal 117 miljoen tokens te creëren op jaarbasis, op slimme contracten. Ook heeft de club een routekaart toegevoegd voor de symbolische verbranding van een deel van deze tokens. Dit aantal tokens zal gekoppeld worden aan de toekomstige prestaties van de club, op het gebied van basketbal, voetbal en volleybal. Wanneer de club hierin overwinningen behaald, het kampioenschap wint of een andere prestatie in Europa behaald, zullen er tokens worden .
Volgens de president van de sportclub, Ali Koç, is vrijwel de gehele sportindustrie momenteel op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Dit als gevolg van de wereldwijde corona-pandemie, die ook de sport hard getroffen heeft. Volgens Koç is de crypto-activa-business een belangrijk punt op de agenda van de club.
Zo zou de club inmiddels al meer dan 10 bedrijven gesproken hebben, zowel lokaal als internationaal, voordat er überhaupt een fantoken vrijgegeven is. Hierdoor ontstond een grote lijst met criteria waar het bedrijf en token aan moest voldoen voor een eventuele uitgifte. De president van de sportclub ziet de deal tussen Paribo en hun geen sponsorovereenkomst, maar een zakelijke partnerschap van ten minste 25 jaar. Het is op dit moment nog niet bekend wat de volgende stap binnen de crypto-ruimte van de sportclub zal gaan zijn.