Tesla’s ambitieuze plan om topman Elon Musk een recordvergoeding van 1 biljoen dollar toe te kennen, stuit op stevige tegenstand. Investeringsadviesbureau ISS roept aandeelhouders op om tegen te stemmen bij de aandeelhoudersvergadering in november. Het zou gaan om het grootste beloningspakket ooit voor een CEO.
ISS: ‘Beloning is buitensporig en te weinig flexibel’
De invloedrijke proxy-adviseur Institutional Shareholder Services (ISS) oordeelt dat Tesla’s nieuwe plan “buitengewoon hoge beloningsmogelijkheden” biedt en “de ruimte van het bestuur om toekomstige beloningen aan te passen sterk beperkt.” Volgens ISS zou het pakket, dat over een periode van tien jaar wordt uitgekeerd, Musk miljarden opleveren, zelfs als niet alle ambitieuze doelen worden gehaald.
Tesla stelde in september het nieuwe plan voor, dat in totaal een waarde heeft van ongeveer 1 biljoen dollar. Het pakket zou onder meer gekoppeld zijn aan prestaties zoals het behalen van een beurswaarde tot 8,5 biljoen dollar, de productie van 20 miljoen auto’s per jaar, één miljoen robotaxi’s en 400 miljard dollar aan winst vóór rente en belastingen.
ISS waardeert het aandelenpakket zelf op 104 miljard dollar, aanzienlijk hoger dan de 87,8 miljard die Tesla in officiële documenten noemde.
Musk mag dit keer meestemmen
Het advies van ISS komt op een gevoelig moment voor Tesla. Op 6 november stemmen aandeelhouders over de nieuwe regeling, terwijl een eerdere beloningsstructuur van 56 miljard dollar begin dit jaar nog door een rechtbank in Delaware ongeldig werd verklaard.
Een belangrijk verschil met 2018: dit keer mag Musk zijn eigen stemrecht gebruiken. Met zijn belang van 13,5 procent heeft hij voldoende invloed om het plan mogelijk tóch door te drukken.
Tesla verdedigt het voorstel fel. In een bericht op X (voorheen Twitter) stelde het bedrijf dat ISS “fundamentele punten van investeren en governance volledig mist.” Volgens Tesla is het pakket cruciaal om Musk te behouden en te blijven motiveren.
Bestuurslid Kathleen Wilson-Thompson zei in een toelichting: “Veel mensen komen naar Tesla om met Elon te werken. Hem behouden helpt ons op de lange termijn om beter talent aan te trekken en vast te houden.”
Bezorgdheid bij investeerders groeit
De kritiek van ISS zet het bestuur van Tesla verder onder druk. Grote institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen en indexfondsen, volgen vaak het advies van zulke proxy-adviseurs bij stemrondes.
Critici vrezen dat het megasalaris tot verwatering van aandelen kan leiden en dat Musk te veel macht krijgt over de onderneming. Voorstanders zien het juist als een stimulans voor groei en innovatie, vooral nu Tesla zich richt op robotica, kunstmatige intelligentie en robotaxi’s.
Ondanks de controverse reageerde de markt gematigd positief toen het plan vorige maand werd gepresenteerd. Beleggers hopen dat het pakket Musk zal aanmoedigen zich te blijven concentreren op Tesla’s langetermijnstrategie, na een periode waarin hij veel tijd besteedde aan andere projecten, zoals X (Twitter) en SpaceX.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
Mastercard lanceert AI-betalingen, speelt Ripple straks een hoofdrol?
Volgens Stevenson nemen meer dan dertig bedrijven deel aan de pilot. Daarbij zouden onder andere Stripe, Coinbase en OKX betrokken zijn.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
