Bitpanda: Ontvang 15 XRP gratis
Bitpanda: Ontvang
15 XRP gratis
Ripple’s XRP Ledger heeft voor het eerst een grensoverschrijdende transactie met een Amerikaanse staatsobligatie afgehandeld tussen twee banken. JPMorgan en Mastercard kregen het in vijf seconden voor elkaar, een proces dat via de gebruikelijke route één tot drie werkdagen kost. De pilot opent de deur naar 24/7 wereldwijde handel in getokeniseerde activa.
De pilot draaide om OUSG, een fonds van tokenisatieplatform Ondo Finance dat kortlopende Amerikaanse staatsobligaties op de blockchain zet. Dat fonds bestaat al een tijdje en draait op meerdere blockchains, zoals Ethereum (ETH), Solana (SOL) en sinds vorig jaar zomer ook de XRP Ledger.
Beleggers die in OUSG stappen, krijgen digitale tokens op de blockchain die volledig gedekt zijn door Amerikaanse staatsobligaties die het fonds in bezit heeft. Ze leveren ook gewoon rente op, op het moment van schrijven zo’n 3,48 procent per jaar. Het grote verschil met een traditionele obligatie is dat de tokens 24 uur per dag verhandelbaar zijn.
Ripple wilde een deel van zijn OUSG-tokens omruilen voor dollars en zette de eerste stap op het XRP Ledger. Het netwerk verwerkte die inwisseling in minder dan vijf seconden.
Daarna kwam Mastercard in beeld. Het Multi-Token Network van de creditcardreus fungeert als een soort tolk tussen blockchains en banken. Mastercard pakte de betaalopdracht op en stuurde die door naar Kinexys, het blockchain-platform van JPMorgan.
JPMorgan zette de laatste stap en maakte de dollars over naar de Singaporese bankrekening van Ripple. Normaal springen er bij zo’n grensoverschrijdende betaling allerlei correspondentbanken tussen, die het geld doorsluizen. Iedere stap kost tijd en geld. In deze pilot ging alles in één vloeiende beweging, ook nog eens buiten de openingstijden van de bank om.
“Dit is de eerste keer dat een publieke blockchain en de wereldwijde bankinfrastructuur samen een grensoverschrijdende transactie van een getokeniseerd fonds in real-time hebben afgewikkeld,” zo schreef Ondo Finance.
Tokenisatie is bezig aan een serieuze opmars op Wall Street. Volgens data van RWA.xyz staat er inmiddels meer dan 31,1 miljard dollar aan getokeniseerde activa op blockchains. Amerikaanse schuldpapieren vormen met afstand de grootste hap met een waarde van ruim 15 miljard dollar.
Boston Consulting Group schatte in 2022 dat die markt richting 2030 kan groeien naar 16 biljoen dollar. McKinsey houdt het op een voorzichtigere 2 biljoen dollar.
Voor JPMorgan en Ondo is dit niet de eerste samenwerking. In mei 2025 verhuisden ze al een getokeniseerd staatsobligatiefonds tussen twee verschillende blockchains. Het Kinexys-platform van JPMorgan heeft inmiddels meer dan 3 biljoen dollar aan transacties verwerkt.
Het Internationaal Monetair Fonds waarschuwde in april dat tokenisatie risico’s verschuift van de banken naar de blockchains zelf en de smart contract (geautomatiseerde contracten) die erop draaien. Dat maakt ingrijpen tijdens een crisis een stuk ingewikkelder.
Ook investeerder Kevin O’Leary, bekend van Shark Tank, plaatste woensdag op Consensus Miami 2026 een kanttekening. Volgens hem zal echt groot kapitaal pas naar getokeniseerde markten stromen zodra de Verenigde Staten duidelijke wetgeving voor cryptomarkten aannemen die voldoet aan de regels van de Securities and Exchange Commission (SEC).
“Wanneer dat gebeurt, gaat alles veranderen,” aldus O’Leary.
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
Een grote XRP-belegger zag posities van tientallen miljoenen gedwongen sluiten toen XRP richting 1 dollar zakte. Dit gebeurde er.
Volgens Stevenson nemen meer dan dertig bedrijven deel aan de pilot. Daarbij zouden onder andere Stripe, Coinbase en OKX betrokken zijn.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.