Volgens een nieuw rapport van het wereldwijde adviesbureau KPMG zal er in de tweede helft van 2022 waarschijnlijk opnieuw minder geïnvesteerd worden in cryptobedrijven.
Terwijl de wereldwijde investeringen in crypto- en blockchain-bedrijven daalden van 32,1 miljard dollar in eind 2021 tot 14,2 miljard dollar begin 2022, voorspelt accountantskantoor KPMG dat de vertraging van de crypto-investeringen de rest van het jaar zal aanhouden.
Er is te veel onzekerheid in de wereld om te kunnen groeien
“Tijdens de eerste helft van 2022 hebben talrijke factoren samen het opwaartse traject van fintech-investeringen beïnvloed, waaronder geopolitieke onzekerheid, turbulente op de openbare markten, aanhoudende verstoringen en uitdagingen van de toeleveringsketen, hoge inflatie en stijgende rentetarieven”, zo zei KPMG in een nieuw rapport.
“Zolang er geen einde in zicht is aan de mate van onzekerheid , kunnen fintech-investeringen in H2’22 behoorlijk gematigd zijn.”
– KPMG
De grootste deals in de eerste helft van dit jaar waren onder meer het cryptovriendelijke Duitse fintech-bedrijf Trade Republic dat een financiering van $268 miljoen bemachtigde voor zijn Series C-ronde. Ook de deal waarbij crypto-infrastructuurbedrijf Fireblocks $550 miljoen ophaalde was een grote deal. Verder was een belangrijke deal gemaakt door crypto exchange FTX die $400 miljoen veilig stelde.
“Het tweede kwartaal van 2022 zal voor meer uitdagingen en problemen kunnen zorgen voor bedrijven in de crypto sector”
Er is ook goed nieuws
Terwijl de cryptosector in 2022 aanzienlijk instortte als gevolg van de Russische invasie van Oekraïne, stijgende inflatie en de ineenstorting van het Terra-ecosysteem, erkende de onderzoekers van KPMG dat “investeringen halverwege het jaar nog altijd veel hoger zijn dan alle jaren voor 2021. Het is dus echt zo slecht nog niet.
“Dit benadrukt de groeiende volwassenheid van de ruimte en de breedte van technologieën en oplossingen die investeringen aantrekken”, merkte KPMG op in het rapport.

KPMG ziet toenemende interesse in stablecoins
Voor de rest van het jaar verwacht KPMG dat investeerders zich zullen richten op blockchain-infrastructuurprojecten, met name projecten die zich richten op het gebruik van blockchain bij de modernisering van de financiële markt, evenals op projecten die werken aan producten die verband houden met compliance en traceerbaarheid van transacties.
Het bedrijf ziet ook een toenemende interesse in stablecoins. Vooral van bedrijven die de operationele voordelen van crypto willen benutten.
Volgens KPMG zullen goed beheerde cryptobedrijven met een gezond risicobeheerbeleid, een langetermijnvisie en een sterke benadering van kosten- en risicobeheer de markt zeker overleven.
Andere bedrijven zullen echter failliet gaan, waarschuwde KPMG.
Franklin Templeton CEO onthult waarom Wall Street bang is voor blockchain
Franklin Templeton CEO Jenny Johnson stelt dat blockchain het verdienmodel van banken bedreigt, terwijl Wall Street juist versneld instapt.
Tokenisatie maakt opmars: Citi verwacht markt van 5,5 biljoen dollar
Citi verwacht dat tokenisatie groeit naar 5,5 biljoen dollar, terwijl Wall Street blockchain steeds sneller omarmt wereldwijd.
SEC geeft Paxos historische crypto-goedkeuring
Paxos krijgt als eerste blockchainbedrijf een SEC-licentie voor clearingdiensten. Een belangrijke stap voor de financiële sector.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
