Mark Cuban is geen onbekende in het crypto-ecosysteem. Hij wordt nu geconfronteerd met een class action-rechtszaak over zijn promoties van de failliete crypto-broker genaamd Voyager Digital.
Aanklacht tegen Cuban
Naar verluidt heeft het advocatenbureau Moskowitz een civiele procedure ingedient bij de Amerikaanse rechtbank in Zuid-Florida tegen Cuban. Dit vanwege de promotie van de niet-gereguleerde cryptoproducten van Voyager.
Er wordt beweerd dat Cuban het bedrijf ook bij tal van gelegenheden een verkeerde voorstelling van zaken gaf. Er zouden twijfelachtige beweringen zijn verteld dat het goedkoper zou zijn dan concurrenten en “commissievrije” handelsdiensten aanbood. Cuban heeft volgens de aanklager, samen met de CEO van Voyager Digital, Stephen Ehrlich, gebruik gemaakt van hun jarenlange ervaring om onervaren klanten te verleiden hun spaargeld te investeren in wat zij een ‘Ponzi’-regeling noemden. De aanklager laat het volgende in de indiening weten:
Cuban en Ehrlich deden er alles aan om hun ervaring als investeerders te gebruiken om miljoenen Amerikanen te verleiden om, in veel gevallen hun spaargeld, te investeren in het Deceptive Voyager Platform en om Voyager Earn Program Accounts (‘EPA’s’) te kopen, die niet-geregistreerde effecten.
Aanzetten tot investering
Volgens de aanklager bleef Cuban tevens de producten van Voyager ‘hypen’. Op deze manier zou worden geprobeerd om retailbeleggers te verleiden om te investeren. Cuban zou het Voyager-platform “zo dicht bij risicovrij als je in de crypto gaat krijgen” genoemd hebben. In de aanklacht werd het volgende vermeld:
Voyager Platform vertrouwde op de vocale steun van Cuban en de Dallas Maverick en de monetaire investering van Cuban om zichzelf in stand te houden tot de implosie en het daaropvolgende faillissement van Voyager.
Voyager was één van de vele cryptogeldschieters van Three Arrows Capital (3AC) die inmiddels failliet zijn gegaan. Het crypto-uitleenbedrijf heeft de handelsactiviteiten en opnames op 1 juli gepauzeerd en heeft uiteindelijk op 5 juli faillissement aangevraagd. Momenteel hebben meer dan 3,5 miljoen Amerikaanse klanten bijna $5 miljard aan cryptocurrency-activa op het platform bevroren. Het is niet bekend wanneer zij hun geld precies zullen terugkrijgen. Ook is niet bekend wat eventueel de straf van Cuban zal zijn, gezien het proces nog niet gestart is.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
