Ondanks dat het Meta van Mark Zuckerberg in zwaar water zit als het over de Metaverse-afdeling van het bedrijf gaat, legt het momenteel grof geld neer voor de bouw van de virtuele wereld. Ontwikkelaars die helpen aan de bouw van de Metaverse van het bedrijf krijgen tot wel 1 miljoen dollar per jaar bijgeschreven. Vooralsnog is het een avontuur dat Meta een miljardenverlies opleverde, maar alle hoop is gericht op de toekomst.
Anonieme bronnen
The Wall Street Journal weet op basis van anonieme bronnen te melden dat Meta gigantische bedragen overmaakt aan programmeurs die aan hun Metaverse werken. De salarissen voor de ontwikkelaars in kwestie variëren volgens de verhalen tussen de 600.000 en 1 miljoen dollar.
Over het gehele jaar 2022 verloor de Metaverse-afdeling – die de naam Reality Labs draagt – het gigantische bedrag van 13,7 miljard dollar. Dat markeerde het grootste jaarlijkse verlies tot nu toe voor Reality Labs, maar dat lijkt Mark Zuckerberg weinig te deren.
Zuckerberg heeft meerdere keren herhaald dat deze cijfers het bedrijf er niet toe bewegen om van koers te wijzigen. De lange termijn plannen van Meta zijn nog altijd volop gericht op de Metaverse. In februari 2023 kreeg Meta zelfs nog toestemming van de Amerikaanse rechter op een VR-bedrijf in de Verenigde Staten over te nemen.
Problemen stapelen zich op
Het zijn overigens niet alleen de financiële verliezen die het avontuur van Meta in de Metaverse tot nu toe weinig succesvol maken. Ook op andere vlakken krijgt het behoorlijke tegenslagen te verwerken. Twee Amerikaanse Senatoren maken zich namelijk zorgen over de gevaren van de Metaverse en specifiek het Horzion Worlds platform van Meta.
In een brief aan Mark Zuckerberg schrijven de Senatoren in kwestie dat Horizon Worlds een plek is die voor tieners “serieuze risico’s” met zich meebrengt en dat het een “digitale wereld vol met potentiële pijn” is.
Ook dat lijkt Meta niet te bewegen om de ingeslagen koers te veranderen. Wel is het bedrijf kortgeleden gestopt met de ondersteuning van NFTs op zowel Facebook als Instagram. Het bedrijf zou meer de focus willen leggen op het ondersteunen van creatievelingen, mensen en bedrijven. NFTs horen daar blijkbaar even niet bij.
NFT-hype terug? Bored Ape Yacht Club verdubbelt in een maand
Bored Ape Yacht Club en andere NFT’s stijgen fors in waarde nu speculatie en risicobereidheid terugkeren op cryptomarkt.
NFT-marktplaats Foundation stopt na mislukte overnamepoging
Sinds de piek in 2021 is de interesse in NFT’s sterk afgenomen. Er wordt minder gehandeld en de bedragen liggen een stuk lager.
Hacker steelt 78 NFT’s ter waarde van 230.000 dollar via lek in NFT-leenplatform Gondi
Blockaid schat dat de waarde van de gestolen digitale verzamelobjecten ongeveer 230.000 dollar bedraagt.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
