Naar verluidt zal Meta’s eerste kennismaking met de crypto-wereld in september van dit jaar eindigen. In die maand zal het Novi-wallet-pilotproject worden stopgezet.
Fondsen uit de Novi-wallet halen
Om pilotgebruikers te informeren dat het platform op 1 september stopgezet zal worden, wordt iedereen nu hierover geïnformeerd. Zo is de landingspagina van de website al vernieuwd. Dit beëindigt een proefproject van 8 maanden waarin gebruikers in Guatemala en de Verenigde Staten (VS) het door cryptocurrency aangedreven betalingsplatform uitprobeerden.
Om ervoor te zorgen dat er na het sluiten van het project geen geld meer in de Novi-wallets van gebruikers zit, worden zij nu al gevraagd om al hun resterende fondsen op te nemen. Gebruikers uit Guatemala kunnen hun resterende tegoeden eventueel ook in contanten opnemen.
Het Diem-project is verkocht & Novi
Ongeveer 5 maanden geleden werd het Diem-stablecoin-project gestopt en vervolgens verkocht aan de ‘Silvergate Capital Corporation’. Diem zou de stablecoin zijn die het Meta-ecosysteem aandreef en was in eerste instantie bedoeld als de native valuta voor de Novi-wallet.
De voornaamste reden voor de verkoop van het intellectuele eigendom is de regeldruk in de VS. Silvergate zou de onderliggende blockchain-infrastructuur en activa willen integreren in al zijn bestaande betalingsplatform.
Doordat Diem nooit gelanceerd is door Meta, maakte de Novi-wallet nu gebruik van de door Paxos aangedreven stablecoin genaamd ‘Pax Dollar’ (met de ticker USDP). De populaire Amerikaanse cryptocurrency exchange Coinbase werkte met Novi samen als bewaarpartner. Zij beheerden de gebruikersfondsen en sloegen deze op binnen hun infrastructuur. Het project zelf heeft echter nooit de officiële goedkeuring gekregen vanuit de overheid.
Meta’s inspanningen om cryptocurrencies en stablecoins in zijn ecosysteem te integreren, blijken een enorm moeizame reis te zijn. Het moederbedrijf van Facebook veranderde in Meta, terwijl het Diem-ecosysteem ook zijn eigen rebranding-debacle van Libra onderging na massale terugdringing van regelgevers over de hele wereld.
Cryptobeurs Binance verlaat Europa: wat betekent dit voor Belgische klanten?
Binance kreeg geen MiCA-licentie en moet noodgedwongen vertrekken uit Europa. Wat zijn de gevolgen voor alle Belgische gebruikers?
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
