Het crypto gebruik in het Midden-Oosten en Noord-Afrika is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Uit een nieuw rapport van Chainalysis blijkt dat de cryptomarkt in deze zogenaamde MENA-regio de snelst groeiende ter wereld is.
Crypto groeit razendsnel in MENA-regio
Het transactievolume in de MENA-regio onthult dat gebruikers 566 miljard dollar aan crypto hebben ontvangen in de periode van juli 2021 tot juni 2022. Dit is 48 procent meer dan het voorgaande jaar.
Deze MENA-regio bestaat uit ongeveer 22 landen, waaronder opkomende markten zoals Marokko, Egypte en Turkije. In deze landen worden cryptocurrencies gebruikt voor praktische zaken zoals het overboeken van geld.
Dat mensen steeds meer cryptomunten gebruike in landen als Turkije en Egypte is niet zo gek. Beide landen hebben namelijk te maken hebben gehad met een grote devaluatie van hun lokale fiat-valuta. Mensen kopen dan dus ook cryptocurrencies om spaargeld in op te slaan en overmakingen mee te doen.
Binnen het tijdsbestek van het rapport zijn de transactievolumes in Egypte zelfs verdrievoudigd. Turkije heeft de grootste crypto markt in de regio, met 192 dollar miljard aan crypto die binnen de rapportageperiode is ontvangen.
De rijkere landen van de MENA-regio, zoals de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), waar de crypto haven Dubai ligt, hebben ook bijgedragen aan de opkomst van crypto. Volgens het rapport staan zowel Saoedi-Arabiƫ als de VAE binnen deze regio in de top vijf als het gaat om de hoeveelheid crypto isc ontvangen.
Crypto beurzen zien kansen
Grote crypto bedrijven zoals Binance hebben toestemming gekregen om activiteiten op te zetten in Abu Dhabi en Dubai. Dit geldt ook voor het buurland Bahrein. Dankzij een lokale samenwerking met Binance Pay in de VAE kunnen lokale ondernemers zelfs bedrijven opzetten die crypto gebruiken.
Franklin Templeton CEO onthult waarom Wall Street bang is voor blockchain
Franklin Templeton CEO Jenny Johnson stelt dat blockchain het verdienmodel van banken bedreigt, terwijl Wall Street juist versneld instapt.
Tokenisatie maakt opmars: Citi verwacht markt van 5,5 biljoen dollar
Citi verwacht dat tokenisatie groeit naar 5,5 biljoen dollar, terwijl Wall Street blockchain steeds sneller omarmt wereldwijd.
SEC geeft Paxos historische crypto-goedkeuring
Paxos krijgt als eerste blockchainbedrijf een SEC-licentie voor clearingdiensten. Een belangrijke stap voor de financiƫle sector.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
