Een wetsvoorstel dat miningrechten voor cryptocurrency regelt en tevens wetten bevat die discriminatie van crypto-miners verbieden, is een stap dichterbij verwezenlijking gekomen na goedkeuring door de Senaat van de Amerikaanse staat Montana.
Recht om crypto te minen
De voorgestelde wetgeving zou het recht om digitale activa te minen vastleggen en tevens verbieden dat crypto-miners discriminerende elektriciteitstarieven moeten betalen. Het zou ook crypto-mining beschermen die “thuis” plaatsvindt en lokale overheden de bevoegdheid ontnemen om bestemmingswetten te gebruiken om crypto-mining te stoppen.
Daarnaast zou de wet extra belastingen op het gebruik van crypto als betaalmethode verbieden en digitale activa, inclusief cryptocurrencies en niet-fungibele tokens, beschouwen als persoonlijk eigendom. Dit zou ze op dezelfde manier behandelen als andere financiële producten zoals aandelen en obligaties.
Positieve economische waarde
Op 23 februari is het wetsvoorstel in de senaat aangenomen met 37 stemmen voor en 13 tegen. Het wetsvoorstel moet nu ter goedkeuring naar het Huis worden gestuurd. Als het daar ook wordt aangenomen, zal het ter ondertekening naar gouverneur Greg Gianforte worden gestuurd. Hij heeft de mogelijkheid om het wetsvoorstel te ondertekenen of een veto uit te spreken. Dit is de laatste stap voordat het wetsvoorstel in wet verandert.
Het wetsvoorstel beoogt de bescherming van het ‘recht om crypto te minen’ in de Amerikaanse staat en de creatie van “rechtszekerheid” voor crypto-miners. Het voorstel erkent dat crypto-mining “positieve economische waarde biedt” en potentieel kan bijdragen aan de stabilisatie van netwerken en inkomsten kan genereren voor de upgrade van infrastructuren.
Het Satoshi Action Fund, een pro-Bitcoin lobbygroep, heeft bijgedragen aan de totstandkoming van het wetsvoorstel. Alhoewel de wet nu een stap dichterbij is, is er nog geen specifieke datum genoemd waarom de wet in werking zal moeten gaan.
Cryptobeurs Binance verlaat Europa: wat betekent dit voor Belgische klanten?
Binance kreeg geen MiCA-licentie en moet noodgedwongen vertrekken uit Europa. Wat zijn de gevolgen voor alle Belgische gebruikers?
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
