Het Bitcoin (BTC) fonds van Morgan Stanley heeft een dijk van een debuut achter de rug. Sinds de lancering op 8 april is er nog geen enkele dag uitstroom geweest, een uniek prestatie in een markt waar zelfs vermogensreuzen als BlackRock regelmatig kapitaal zien vertrekken.
Ruim 200 miljoen dollar aan instroom
De Morgan Stanley Bitcoin Trust (MSBT) heeft inmiddels meer dan 200 miljoen dollar aan kapitaal binnengehengeld, zo blijkt uit data van SoSoValue. En een indrukwekkende reeks van 23 handelsdagen zonder rode cijfers.
Tot nu toe waren alle Amerikaanse Bitcoin-ETF’s afkomstig van vermogensbeheerders. Morgan Stanley is de eerste bank in de Verenigde Staten die onder eigen naam een Bitcoin-fonds heeft uitgebracht.
“Bijna alle activiteit in die eerste week of twee kwam van self-directed beleggers, oftewel het waren niet onze adviseurs die dit verkochten”, aldus Morgan Stanley’s hoofd digitale assets Amy Oldenburg op het Consensus-congres in Miami.
Het fonds staat namelijk nog niet op de plank bij de wealth management-tak. Eerst moet zo’n product door een lang intern traject van compliance. Particulieren kunnen MSBT ondertussen wel gewoon via hun broker oppikken. En dat doen ze massaal, zonder dat de bank ook maar één klant heeft gebeld.
Met 16.000 adviseurs en 9,3 biljoen dollar aan klantvermogen heeft Morgan Stanley een van de grootste distributiekanalen van Wall Street achter de hand.
Bloomberg ETF-expert Eric Balchunas verwacht dat MSBT in het eerste jaar kan doorgroeien naar 5 miljard dollar aan beheerd vermogen, mits de adviseurs binnenkort het stokje overnemen.
De lage kosten zijn een belangrijke troef. MSBT rekent een beheervergoeding van 0,14 procent, de laagste van alle Amerikaanse spot Bitcoin-ETF’s.
Ter vergelijking: IBIT en FBTC zitten beide op 0,25 procent. Voor een instelling die 1 miljard dollar belegt, scheelt dat al snel 1,1 miljoen dollar per jaar.
Meeste instroom op dag één
Bij het debuut werd ook gelijk het meeste geld aangetrokken. Na de allereerste handelsdag moest de grootbank direct voor 30,6 miljoen dollar aan Bitcoins kopen. Bloomberg ETF-analist Eric Balchunas schaarde het debuut later onder de beste 1 procent van alle ETF-lanceringen ooit.
Binnen zes handelsdagen tikte het fonds 103 miljoen dollar aan instromen aan. Daarmee wipte MSBT over WisdomTree’s BTCW heen, dat sinds januari 2024 ongeveer 86 miljoen dollar heeft opgehaald.
Vorige week donderdag liet de kracht zich nog eens zien. MSBT pakte er 5,7 miljoen dollar bij, terwijl IBIT van BlackRock 27,2 miljoen verloor, FBTC van Fidelity 97,6 miljoen kwijtraakte en ARKB 26,6 miljoen zag vertrekken.
Ook de andere fondsen draaien al langere tijd op volle toeren. April was de beste maand sinds oktober met 1,97 miljard dollar aan instromen. BlackRock pakte daar in zijn eentje 2,01 miljard dollar van mee. En deze maand staat de teller voor alle fondsen alweer op 1,25 miljard dollar.
‘We leven in een hybride wereld’
Vorige week kon je in het Bitcoin nieuws lezen dat Morgan Stanley is gestart met directe cryptohandel via dochterbedrijf E*Trade. Voorlopig gaat het om een proef met een kleine groep gebruikers en in de tweede helft van dit jaar moet de dienst beschikbaar worden voor alle 8,6 miljoen klanten.
En er zou ook nog een eigen digitale wallet op komst zijn voor het bewaren van cryptomunten en getokeniseerde assets. Dat nieuws verscheen in januari in de Amerikaanse media, maar Morgan Stanley zelf heeft er nog niets over gecommuniceerd.
“We leven nog wel een tijd in een hybride wereld, waarin we zowel de digital native als de traditionele business onder één dak ondersteunen,’’ zo vertelde Oldenburg.
Daarmee doelt ze op een periode waarin crypto en traditioneel beleggen naast elkaar bestaan. Veel klanten hebben allebei in hun portefeuille, vaak verspreid over verschillende platformen. Morgan Stanley wil die werelden samenbrengen en zo de frictie wegnemen.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
