Het Bitcoin (BTC) fonds van Morgan Stanley heeft een dijk van een debuut achter de rug. Sinds de lancering op 8 april is er nog geen enkele dag uitstroom geweest, een uniek prestatie in een markt waar zelfs vermogensreuzen als BlackRock regelmatig kapitaal zien vertrekken.
Ruim 200 miljoen dollar aan instroom
De Morgan Stanley Bitcoin Trust (MSBT) heeft inmiddels meer dan 200 miljoen dollar aan kapitaal binnengehengeld, zo blijkt uit data van SoSoValue. En een indrukwekkende reeks van 23 handelsdagen zonder rode cijfers.
Tot nu toe waren alle Amerikaanse Bitcoin-ETF’s afkomstig van vermogensbeheerders. Morgan Stanley is de eerste bank in de Verenigde Staten die onder eigen naam een Bitcoin-fonds heeft uitgebracht.
“Bijna alle activiteit in die eerste week of twee kwam van self-directed beleggers, oftewel het waren niet onze adviseurs die dit verkochten”, aldus Morgan Stanley’s hoofd digitale assets Amy Oldenburg op het Consensus-congres in Miami.
Het fonds staat namelijk nog niet op de plank bij de wealth management-tak. Eerst moet zo’n product door een lang intern traject van compliance. Particulieren kunnen MSBT ondertussen wel gewoon via hun broker oppikken. En dat doen ze massaal, zonder dat de bank ook maar één klant heeft gebeld.
Met 16.000 adviseurs en 9,3 biljoen dollar aan klantvermogen heeft Morgan Stanley een van de grootste distributiekanalen van Wall Street achter de hand.
Bloomberg ETF-expert Eric Balchunas verwacht dat MSBT in het eerste jaar kan doorgroeien naar 5 miljard dollar aan beheerd vermogen, mits de adviseurs binnenkort het stokje overnemen.
De lage kosten zijn een belangrijke troef. MSBT rekent een beheervergoeding van 0,14 procent, de laagste van alle Amerikaanse spot Bitcoin-ETF’s.
Ter vergelijking: IBIT en FBTC zitten beide op 0,25 procent. Voor een instelling die 1 miljard dollar belegt, scheelt dat al snel 1,1 miljoen dollar per jaar.
Meeste instroom op dag één
Bij het debuut werd ook gelijk het meeste geld aangetrokken. Na de allereerste handelsdag moest de grootbank direct voor 30,6 miljoen dollar aan Bitcoins kopen. Bloomberg ETF-analist Eric Balchunas schaarde het debuut later onder de beste 1 procent van alle ETF-lanceringen ooit.
Binnen zes handelsdagen tikte het fonds 103 miljoen dollar aan instromen aan. Daarmee wipte MSBT over WisdomTree’s BTCW heen, dat sinds januari 2024 ongeveer 86 miljoen dollar heeft opgehaald.
Vorige week donderdag liet de kracht zich nog eens zien. MSBT pakte er 5,7 miljoen dollar bij, terwijl IBIT van BlackRock 27,2 miljoen verloor, FBTC van Fidelity 97,6 miljoen kwijtraakte en ARKB 26,6 miljoen zag vertrekken.
Ook de andere fondsen draaien al langere tijd op volle toeren. April was de beste maand sinds oktober met 1,97 miljard dollar aan instromen. BlackRock pakte daar in zijn eentje 2,01 miljard dollar van mee. En deze maand staat de teller voor alle fondsen alweer op 1,25 miljard dollar.
‘We leven in een hybride wereld’
Vorige week kon je in het Bitcoin nieuws lezen dat Morgan Stanley is gestart met directe cryptohandel via dochterbedrijf E*Trade. Voorlopig gaat het om een proef met een kleine groep gebruikers en in de tweede helft van dit jaar moet de dienst beschikbaar worden voor alle 8,6 miljoen klanten.
En er zou ook nog een eigen digitale wallet op komst zijn voor het bewaren van cryptomunten en getokeniseerde assets. Dat nieuws verscheen in januari in de Amerikaanse media, maar Morgan Stanley zelf heeft er nog niets over gecommuniceerd.
“We leven nog wel een tijd in een hybride wereld, waarin we zowel de digital native als de traditionele business onder één dak ondersteunen,’’ zo vertelde Oldenburg.
Daarmee doelt ze op een periode waarin crypto en traditioneel beleggen naast elkaar bestaan. Veel klanten hebben allebei in hun portefeuille, vaak verspreid over verschillende platformen. Morgan Stanley wil die werelden samenbrengen en zo de frictie wegnemen.
Crypto wekker: Bitcoin koers omhoog, ondanks ruzie tussen Trump en Netanyahu
De Bitcoin koers klimt op terwijl Trump en Netanyahu ruziën, men opnieuw een snelle vrede met Iran verwacht en de olieprijzen dalen.
CME lanceert futures op de volatiliteit van Bitcoin
CME lanceert Bitcoin volatiliteitsfutures. Beleggers kunnen nu inspelen op verwachte koersschommelingen zonder richting te kiezen.
Win gratis Bitcoins: Bitvavo beloont elke Oranje-zege met nieuwe actie
Bij elke zege van Oranje trekt Bitvavo winnaars. Wie meedoet aan de WAGMI-actie maakt kans op merch en zelfs een hele bitcoin.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
