Morgan Stanley gaat klanten van zijn handelsplatform E*Trade direct laten handelen in crypto. De Amerikaanse zakenbank rekent daarvoor een vergoeding van 0,5 procent per transactie. Daarmee ligt het tarief lager dan bij meerdere grote concurrenten.
Voorlopig gaat het om een proef met een kleine groep gebruikers. Later in 2026 moet de dienst beschikbaar worden voor alle 8,6 miljoen klanten van E*Trade.
Bitcoin, Ethereum en Solana
In eerste instantie kunnen klanten handelen in Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) en Solana (SOL). De bewaring, afwikkeling en infrastructuur worden verzorgd door Zerohash, een Amerikaans bedrijf dat financiële instellingen helpt om cryptodiensten aan te bieden.
Morgan Stanley heeft zelf een belang in Zerohash. Ook Mastercard zou interesse hebben in het bedrijf, dat volgens eerdere berichtgeving rond de 2 miljard dollar waard is.
Met de stap begeeft Morgan Stanley zich nadrukkelijker op de markt voor particuliere cryptobeleggers. Tot nu toe werd die markt vooral bediend door gespecialiseerde cryptoplatformen zoals Coinbase en Robinhood.
Lagere kosten dan concurrenten
Het tarief van 0,5 procent is opvallend scherp. Charles Schwab rekent voor zijn nieuwe spothandel in Bitcoin en Ethereum 0,75 procent. Fidelity rekent bij zijn cryptodienst ongeveer 1 procent per transactie.
Coinbase kan voor particuliere klanten afhankelijk van betaalmethode en handelsniveau duurder uitvallen dan 0,5 procent. Robinhood noemt zijn handel commissievrij, maar verdient doorgaans via de spread. Het verschil tussen koop- en verkoopprijs. Die kosten kunnen volgens marktinschattingen ook oplopen.
Daarmee lijkt Morgan Stanley vooral marktaandeel te willen winnen. Door lage tarieven te rekenen, kan de bank druk zetten op bestaande aanbieders.
Grote distributiekracht
E*Trade is belangrijk omdat Morgan Stanley hiermee direct toegang heeft tot miljoenen particuliere beleggers. Daarnaast beschikt de bank over ongeveer 16.000 adviseurs die samen zo’n 9,3 biljoen dollar aan klantvermogen begeleiden.
Dat geeft Morgan Stanley een groot voordeel. Waar cryptobedrijven klanten vaak zelf moeten aantrekken, kan de bank crypto aanbieden binnen een bestaande beleggingsomgeving.
De stap past in een bredere beweging. Morgan Stanley lanceerde eerder al een spot Bitcoin-ETF met een lage jaarlijkse vergoeding van 0,14 procent. Ook heeft de bank aanvragen ingediend voor ETF’s rond Ethereum en Solana.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
