Naar verluidt is Nieuw-Zeeland een onderzoek gestart voor de haalbaarheid, voordelen én risico’s van een digitale valuta van de centrale bank, ook wel een CBDC genoemd.
Kijken naar de toekomst
Dit maakte de Reserve Bank of New Zealand bekend via een persbericht. Hieruit werd duidelijk dat de Reserve Bank of New Zealand het publiek zal gaan raadplegen over financiële technologieën die wellicht enorm belangrijk kunnen zijn voor ‘de toekomst van hoe Nieuw-Zeelanders betalen en sparen’. De assistent-gouverneur van de centrale bank, Christian Hawkesby, zei het volgende over de nieuwe ontwikkelingen:
“Wij zullen niet alleen overwegen wat we als vermogensbeheerder zouden moeten doen, maar ook hoe een veerkrachtig en stabiel geld- en valutasysteem in Nieuw-Zeeland er in de toekomst uit zou kunnen zien, en hoe we het beste inspelen op digitale innovaties in geld en betalen. Hiermee kijken we echt naar de toekomst.”
Verreweg de meeste centrale banken onderzoeken potentieel CBDC
Nieuw-Zeeland is niet het eerste land dat de mogelijkheid voor een eigen CBDC onderzoekt. China is bijvoorbeeld al ver in dit proces, en verwacht dan ook binnenkort al te kunnen lanceren. Hiermee zou China het eerste land ter wereld zijn die een eigen CBDC lanceert. Hiernaast zijn meerdere landen inmiddels een soortgelijk onderzoek aan het uitvoeren. Mogelijk zullen op relatief korte termijn dan ook meer landen volgen met het besluit om een CBDC te lanceren.
Uit een onderzoek van de ‘Bank for International Settlements’, ookwel BIS genoemd, onderzoekt zelfs 86% van de centrale banken wereldwijd nu het potentieel voor CBDC’s. Circa 60% zou al enkele experimenten uitvoeren met de relatief nieuwe technologie.
Rondom augustus van dit jaar zal de centrale bank van Nieuw-Zeeland met een reeks papers komen voor het publiek, waaronder één over CBDC’s en digitale valuta’s.
Overgang naar girale economie
De bank gaf tevens aan dat het potentieel van een digitale valuta vanuit de centrale bank om naast contant geld te werken nu volop onderzocht wordt. Hier zullen enkele problemen uit voortvloeien die opgelost zullen moeten worden. Ook wordt gekeken naar het huidige geldsysteem en hoe deze aangepast zal moeten worden om aan de behoeften van gebruikers te voldoen.
Net zoals in meerdere landen wereldwijd neemt ook in Nieuw-Zeeland het gebruik van contant geld gestaag af. Naar verluidt heeft 80% van de Nieuw-Zeelanders toch nog iets van contant geld op zak. Het land is achtergebleven bij zijn economische tegenhangers als het gaat om het uitfaseren van contant geld. Toch ziet het land nu ook het gebruik van grote hoeveelheden contant geld afnemen. Dit betekent automatisch dat het aantal digitale betaalmethodes in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen is.
Een digitale versie van lokale fiat-valuta lijkt hierom dan ook niet vreemd. Zo’n CBDC zou op zijn beurt een grote rol kunnen gaan spelen in de overgang naar een volledig girale economie, of in ieder geval in de vermindering van contante betalingen. Het is echter nog niet bekend of Nieuw-Zeeland daadwerkelijk voor een CBDC gaat kiezen, ondanks dit is het toch een positief teken.
Download de Newsbit App
De officiële Newsbit App is gelanceerd! Het crypto nieuws nooit meer missen en overal kunnen lezen? Download de app dan nu!
- Apple: Klik hier.
- Android: Klik hier.
Cryptobeurs Binance verlaat Europa: wat betekent dit voor Belgische klanten?
Binance kreeg geen MiCA-licentie en moet noodgedwongen vertrekken uit Europa. Wat zijn de gevolgen voor alle Belgische gebruikers?
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
