Blockchain

Nike zet volgende stap in de Metaverse door NFT Sneaker Studio te kopen

De schoenen- en kledinggigant Nike breidt zijn Metaverse voetafdruk uit en gaat zich richten op Non-Fungible Tokens (NFT’s).


Nike innoveert

Nike heeft vandaag aangekondigd dat het RTFKT Studios heeft overgenomen. Dit is een digitale kunststudio die zich richt op non-fungible tokens (NFT’s) en verzamelobjecten met sneakerthema met behulp van de Ethereum-blockchain. Het zet daarmee de volgende stap in de metaverse. De CEO van Nike, John Donahoe, zei het volgende in een persbericht:

“We stellen een zeer getalenteerd team van makers samen met een authentiek en verbonden merk. Ons plan is om te investeren in het merk RTFKT en hun innovatieve en creatieve gemeenschap. Zo breiden we de digitale voetafdruk en mogelijkheden van Nike uit.”

Met deze overname gaat Nike de richting op van op blockchain gebaseerde branding en de metaverse. De metaverse is een versie van internet die virtuele en augmented reality combineert met traditioneel computergebruik.


NIKELAND & Bored Ape Club

In november lanceerde het bedrijf NIKELAND, in samenwerking met Roblox. Diezelfde maand diende Nike vier aanvraagverzoeken in voor het handelsmerk van virtuele goederen bij het Amerikaanse Patent and Trademark Office.

Nike zal echter niet het enige schoenen- en kledingbedrijf in de metaverse zijn. Eerder deze maand kondigde Adidas aan dat het een Bored Ape Yacht Club NFT had gekocht voor 46 ETH, iets meer dan $156.000 op dat moment. Adidas werkt samen met Bored Ape-makers Yuga Labs en anderen om de metaverse te betreden. De mede-oprichter van RTFKT, Chris Le, zei het volgende op Twitter:

“Toen we hiermee begonnen, hadden we plezier in het ontwerpen van sneakers geïnspireerd op videogames. We probeerden altijd te innoveren en Nike is onze inspiratie geweest. Dit is het begin van een nieuw hoofdstuk.”