De aandelen van Novo Nordisk (NVO) zijn fors gestegen nadat Hims & Hers Health stopte met een goedkope kopie van de nieuwe Wegovy-afslankpil.
Het besluit volgde na dreigementen van de Amerikaanse overheid om harder op te treden tegen nagemaakte en samengestelde afslankmedicijnen. Beleggers reageerden opgelucht na een week vol slecht nieuws rond de Deense farmaceut.
Aandeel Novo Nordisk herstelt na zware klap
Het aandeel Novo Nordisk steeg met bijna negen procent. Daarmee boekte het zijn grootste dagwinst van dit jaar. Dat herstel volgt op een daling van meer dan twintig procent vorige week, toen het bedrijf waarschuwde dat de omzet dit jaar sterker onder druk komt te staan dan eerder verwacht.
De koersdaling viel samen met de aankondiging van Hims & Hers dat het een veel goedkopere, samengestelde versie van een nieuwe Wegovy-pil ging aanbieden. Die stap leidde vrijwel direct tot politieke en juridische druk in de Verenigde Staten.
Amerikaanse overheid grijpt in bij afslankmiddelen
Hims & Hers maakte via X bekend dat het stopt met het aanbieden van het middel. Dat gebeurde kort nadat de Amerikaanse Food and Drug Administration had aangekondigd streng te gaan optreden tegen kopieën van populaire afslankmedicijnen. Ook het ministerie van Volksgezondheid verwees Hims & Hers door naar het ministerie van Justitie vanwege mogelijke overtredingen van federale wetgeving.
Novo Nordisk liet eerder al weten juridische stappen te overwegen tegen het bedrijf. Beleggers lijken het terugtrekken van het middel te zien als een tijdelijke opluchting voor Novo, dat sterk leunt op de verkoop van Wegovy en Ozempic.
Onzekerheid blijft rond markt voor afslankmedicatie
Volgens analisten is de rust rond Novo Nordisk nog broos. De markt voor afslankmedicatie wordt steeds competitiever en staat onder zware prijsdruk. Eli Lilly heeft inmiddels een dominante positie opgebouwd en werkt aan een eigen afslankpil die mogelijk al dit voorjaar goedkeuring krijgt in de VS.
Daar komt bij dat zogenoemde compounders, apotheken die aangepaste versies van bestaande medicijnen verkopen, de prijzen blijven drukken. De topman van Novo Nordisk waarschuwde eerder al voor ongekende prijsdruk dit jaar.
De beurswaarde van Novo Nordisk is daardoor hard gedaald. In 2024 was het bedrijf kortstondig het meest waardevolle bedrijf van Europa met een marktkapitalisatie van ruim zeshonderd miljard dollar. Inmiddels is daar nog ongeveer tweehonderd miljard dollar van over.
Ook Hims & Hers kreeg een tik. Het aandeel daalde in de voorbeurshandel met ruim vijftien procent. Aandelen van Eli Lilly stegen juist licht.
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
