De goudprijs begon de handelsdag met een explosieve stijging, maar zakte daarna net zo snel terug. Beleggers maken zich steeds meer zorgen over een mogelijke shutdown van de Amerikaanse overheid. Ook andere factoren spelen mee bij de wilde koersbeweging.
Goud keldert na recordhoogte
De goudprijs schoot in de ochtendhandel naar een nieuwe all-time high van ruim 3.870 dollar per ounce (31,1 gram). Na die steile stijging volgde een gezonde correctie, waarbij de koers terugviel tot rond 3.802 dollar. Daarmee noteert goud alsnog 0,78 procent lager dan een dag eerder.

De schommelingen hangen deels samen met de onzekerheid over een mogelijke shutdown van de Amerikaanse overheid. Door een begrotingsconflict in het Congres dreigen essentiële diensten tijdelijk stil te vallen. Die politieke impasse in Washington zorgde voor extra vraag naar veilige havens zoals goud.
Tegelijkertijd zorgt de sterke rally van de afgelopen dagen voor tekenen van oververhitting. Goud beleeft een van zijn beste jaren ooit, en dan is een correctie niet verrassend. Dat betekent echter niet dat de opmars voorbij is. Ook eerder dit jaar zagen we meerdere momenten van winstneming, gevolgd door nieuwe stijgingen.
VS mogelijk op slot
Als de politiek er niet in slaagt om voor het einde van het fiscale jaar (30 september) een akkoord te bereiken, komen tal van federale diensten stil te liggen. Alleen vitale operaties zoals luchtverkeer, defensie en sociale zekerheid blijven draaien. Honderdduizenden ambtenaren worden dan met verlof gestuurd of moeten zonder loon doorwerken.
Volgens Bloomberg is de vrees dat deze politieke blokkade belangrijke economische cijfers, zoals het werkgelegenheidsrapport en inflatiegegevens, vertraagt. En dat terwijl juist deze cijfers cruciaal zijn voor het rentebeleid van de Amerikaanse centrale bank.
Investeerders vluchten naar veilige havens
Beleggers vrezen vooral dat een shutdown het rentebeleid van de Federal Reserve (Fed) verstoort. Zonder actuele cijfers over inflatie en werkloosheid wordt het lastig voor voorzitter Jerome Powell om weloverwogen beslissingen te nemen. Mogelijk kiest de Fed er dan voor om af te zien van renteverlagingen, iets waar financiële markten juist op hopen.
Econoom Alex Krüger plaatst wel een kanttekening. “Shutdowns van de overheid zijn meestal niet meer dan ruis voor risicovolle beleggingen,” schrijft hij op X. Hij wijst ook op de shutdown van 2018, toen markten weliswaar daalden. Maar dit was volgens hem toen vooral het gevolg van het strikte monetaire beleid van de Fed.
Crypto houdt stand ondanks shutdown-angst
De onzekerheid over een mogelijke shutdown kan de cryptomarkt hard raken, vooral altcoins die als risicovoller worden gezien dan Bitcoin (BTC). Vooralsnog lijkt de markt zich echter goed te houden. Bitcoin noteert op het moment van schrijven een stijging van 1 procent in de afgelopen 24 uur. Ook Ethereum (ETH) blijft overeind met een winst van 0,8 procent in dezelfde periode.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
