Bitcoin (BTC) wordt vaak het digitale broertje van goud genoemd, maar de markten hebben al vaak genoeg bewezen dat er nog een groot leeftijdsverschil tussen de twee blijkt te zitten. Dan Morehead, CEO van Pantera Capital, verwacht een grote inhaalslag en denkt dat Bitcoin het edelmetaal ‘’ruimschoots’’ zal overtreffen het komend decennium.
Digitaal goud versus eeuwenoude klomp
Bitcoin en goud worden vaak naast elkaar gezet omdat ze belangrijke overeenkomsten delen. Beide worden gezien als waardeopslag, ze zijn schaars en dienen voor veel beleggers als bescherming tegen geldontwaarding door centrale banken. Net als goud staat Bitcoin buiten het traditionele financiële systeem en kan het niet onbeperkt worden bijgedrukt.
Maar waar goud al duizenden jaren wordt gebruikt als veilige haven, is Bitcoin nog piep en piepjong. De digitale munt bestaat pas sinds 2009 en staat daarmee nog aan het begin van zijn levenscyclus.
De afgelopen tijd heeft Bitcoin het nalaten gehad op goud, maar volgens Morehead zal Bitcoin over tien jaar goud ‘’ver achter zich laten’’. Dat zei hij tijdens een panel op de Ondo Summit in New York.
“Papiergeld wordt elk jaar met zo’n 3 procent uitgehold en dat noemen we stabiel geld. Over een mensenleven is dat 90 procent,” zo zei Morehead op het podium. “Dan is het logisch om te kiezen voor iets met een vaste hoeveelheid, zoals goud of Bitcoin.”
Morehead wees ook op de opvallend lage blootstelling van grote instellingen. “Al die vermogensbeheerders van 100 miljard dollar hebben nul Bitcoin of crypto,” zei hij. “Je kunt geen bubbel hebben als de mediane institutionele positie letterlijk 0,0 is.”
Goud daarentegen wordt massaal opgekocht door wereldwijde centrale banken. Dat is een van de redenen waarom de koers de afgelopen jaren zo hard is gestegen.
De redenen om crypto links te laten liggen verdwijnen volgens hem snel. Betere bewaaroplossingen en meer duidelijkheid vanuit toezichthouders halen drempels weg die jarenlang een rem vormden.
Volgen Morehead zouden ook landen Bitcoin moeten verzamelen. “Het is waanzin om duizend jaar aan spaargeld op te slaan in iets dat een minister met één druk op de knop kan annuleren,” zei hij. “Het is veel slimmer om Bitcoin te kopen.”
Goud en Bitcoin wisselen elkaar af
Volgens Morehead bewegen Bitcoin en goud in cycli en verschuift de aandacht van beleggers steeds heen en weer. “Goud liep de laatste tijd voor, maar ze wisselen elkaar af,” zei hij.
Dat is ook goed te zien in onderstaande grafiek van de Nederlandse analist Jelle. Wat opvalt is dat goud steeds voor een periode van precies veertien maanden beter presteert dan Bitcoin (waardoor de waarde van BTC in goud dus daalt).
Als de geschiedenis zich herhaalt, dan is nu Bitcoin’s tijd weer aangebroken om een inhaalslag te maken.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
