Op dinsdag voltooide de Polygon met succes een netwerk hardfork, waardoor een nieuwe blockchain ontstond die tot doel heeft snellere transacties aan te bieden en pieken in de transactiekosten te verminderen. Hoewel de upgrade door supporters werd geprezen als een technische vooruitgang, deelde anderen hun zorgen over de manier waarop de fork werd uitgevoerd. Volgens sommigen laat deze hard fork namelijk zijn dat het Polygon netwerk totaal niet gedecentraliseerd is.
Waarom heeft Polygon een hard fork doorgevoerd?
Een hard fork is een evenement waarbij een meerderheid van de validators van de blockchain (meestal 67% in het geval van Polygon) ermee instemt om te upgraden naar nieuwe software, waardoor een nieuwe blockchain ontstaat.
In december stelde het team van Polygon een eerste plan voor om een hard fork te implementeren. Het team pleitte voor het gebruik van een hard fork om de duur van on-chain-transacties te verkorten – een zet die zowel de transactietijden zou verkorten als de frequentie van reorganisaties zou verminderen. Bovendien stelden ze voor om de mogelijkheid van een fork te gebruiken om de “BaseFeeChangeDenominator” van de blockchain te verdubbelen om korte pieken in transactiekosten te verminderen die eerder het netwerk hebben beïnvloed.
Onrust in de Polygon community
Het voorstel van het Polygon-team leidde tot een verhit debat onder de community van het netwerk, waarbij sommigen meer informatie wilden krijgen over de noodzaak van de voorgestelde wijzigingen, en anderen kritiek hadden op het leiderschap van Polygon omdat het zich niet concentreerde op andere, dringender aanpassingen waarvoor helemaal niet zo’n drastische maatregel als een hard fork nodig was.
Om het probleem op te lossen, besloot de leiding van Polygon een stemming te houden, maar alleen de 100 validators van het netwerk, deelnemers die de nodes van Polygon bedienen, mochten deelnemen aan de peiling om te beslissen of het netwerk door moest gaan met de voorgestelde hard fork of niet.
Slechts 15 mensen beslisten het lot van Polygon
In totaal namen slechts 15 validators deel aan de stemming. 13 van hen keurden het plan van Polygon goed, wat resulteerde in een goedkeuringspercentage van 87%. Volgens een bron die bekend is met de kwestie, hadden sommige Polygon-validators zich niet eens geregistreerd bij het forum waar de peilingen werden gehouden en wisten ze misschien niet dat er werd gestemd.
Als gevolg hiervan beslisten slechts 13 stemmen uiteindelijk over het lot en de toekomst van Polygon. Een paar weken later kondigde Polygon zijn besluit aan om door te gaan met de hard fork, zoals aanvankelijk was voorgesteld.
Het is dan ook niet zo gek dat direct na de uitkomst van de stemming het team veel kritiek kreeg. De community liet weten dat het stemmingsproces ondemocratisch en te gecentraliseerd was.
Misschien nog wel opvallender is dat de leiders van Polygon niet eens hebben aangegeven dat de resultaten van de peiling bindend zouden zijn. Ze leken de hard fork-poll vooral te zien als een vroeg feedbackmechanisme in plaats van als een officiële stemming.
Eerlijk of niet, de hard fork is doorgedrukt en 99 van de 100 validators hebben hun clients bijgewerkt, waardoor de hard fork in werking is getreden. Maar heel veel keus hadden de validators ook niet. Het tegenhouden van de hard fork had waarschijnlijk voor veel grotere problemen gezorgd voor de validators.
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Hyperliquid is 22% gedaald, maar blijft de grote ster van de cryptomarkt
Hyperliquid steeg dit jaar van 20 naar 77 dollar terwijl Bitcoin daalde. De HYPE koers test nu voor het eerst serieus zijn opwaartse trend.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
