Het vertrouwen in gecentraliseerde beurzen lijkt na het FTX-schandaal met de dag verder af te nemen. Steeds meer Bitcoiners kiezen ervoor om hun Bitcoin zelf in beheer te nemen. Dat is uiteindelijk hoe Satoshi Nakamoto het jaren geleden ook bedacht heeft. Bitcoin is een vorm van geld die je volledig in eigen beheer kunt vasthouden, zonder dat daar tussenpersonen aan te pas komen.
106.000 Bitcoin per maand
In een post van 13 november laten de onderzoekers van Glassnode weten dat er momenteel gemiddeld 106.000 Bitcoin per maand van de beurzen verdwijnen. Dit gebeurde slechts drie keer eerder in de geschiedenis van Bitcoin. De eerste maal in november 2020, net voor de historische bullrun die ons naar een koers van 69.000 dollar bracht. Daarna gebeurde het in april 2022 en de periode van juni tot juli 2022.
Ook het aantal wallets dat Bitcoin ontvangt van beurzen is opgeklommen naar 90.000 op 9 november. Deze extreme uitstroom bij de beurzen zorgt ervoor dat ieder cohort momenteel in een razend tempo Bitcoin bij de beurzen weghaalt. Met name de zogenoemde ‘Sharks’, mensen met 10 tot 1.000 Bitcoin, doen een flinke digitale duit in het zakje. Zij halen gemiddeld 78.000 Bitcoin per maand weg bij de beurzen.
Bitcoin miners onder druk
Het is duidelijk dat miners bij deze koersen niet kunnen overleven. De hashrate hangt rond een all-time high en de koers staat momenteel ver onder het hoogtepunt van de bullrun van 2017. Over de afgelopen week alleen al verkochten de miners volgens Glassnode 7.761 Bitcoin. Dat lijkt op zich niet veel, maar je moet bedenken dat miners degene zijn die altijd op het laatste moment verkopen. Alleen als het echt moet en zij moeten echt verkopen als de koers te lang op een laag niveau blijft.

Miners verkopen dus vaak op momenten van extreme zwakte, waardoor die laatste push omlaag juist de nekslag kan zijn voor Bitcoin. Zoals je kunt zien hebben miners in tijden niet zoveel Bitcoin moeten verkopen als de afgelopen week. Die 7.761 Bitcoin vormden ongeveer 9,5 procent van de totale balans van miners. Niet alle Bitcoin van dit cohort is dus meteen verkocht.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
