Op het populaire internetforum Reddit is een wel heel bijzondere oproep verschenen. De gebruiker ‘Frank_Caswole’ publiceerde twee dagen geleden namelijk een idee voor een massale bankrun op 1 april 2023. Dat lijkt een leuke grap, maar zoiets kan in het digitale tijdperk serieuze consequenties hebben voor de economie.

Een crisis is niet grappig
Je weet natuurlijk nooit wat voor figuur er achter een oproep als deze zit en het voelt waarschijnlijk lekker rebels om zoiets te organiseren. Het gevaarlijke is echter dat hier in theorie de hele wereldeconomie door zou kunnen omvallen als de groep met gekkies groot genoeg wordt.
Als deze groep op Reddit er daadwerkelijk in slaagt om een bankrun te organiseren, dan kan dat betekenen dat er meer banken in de problemen komen en er mogelijk een recessie ontstaat. Daarmee zou de werkloosheid omhoog schieten en ook voor investeringen zou dat niet de beste uitkomst zijn.
Wat dat betreft is het nog maar de vraag of we hier als crypto-gemeenschap om moeten staan te springen. Het laat echter wel zien wat de kracht en de gevaren van social media in potentie zijn. Vrijwel vanuit het niets kan een kleine groep mensen een beweging creëeren die in theorie een hele economie omver kan werpen als het uit de hand loopt.
Lastig voor centrale banken
Deze actie op Reddit laat ook zien dat het digitale tijdperk weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt voor het financiële systeem. Vroeger was het niet zomaar mogelijk om dit soort oproepen te verspreiden en was het veel eenvoudiger om de economie te controleren.
Tegenwoordig kan iedereen in theorie zijn mobiele telefoon pakken en al zijn tegoeden gebruiken om Bitcoin of andere financiële assets te kopen. Daarmee heb je in feite een digitale bankrun.
We hoeven immers niet meer naar de pinautomaat om ons geld weg te halen bij de banken, want Bitcoin is bijvoorbeeld een alternatief dat digitaal beschikbaar is. Nu zal deze actie waarschijnlijk niet het effect hebben waar de relatief kleine groep Redditors op hoopt, maar het kan in de toekomst zomaar eens heel verkeerd uitpakken voor het traditionele financiële systeem.
Saylor bedankt Musk: kwart van de ‘Mag8’ bezit nu Bitcoin
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
Miljardair: Bitcoin is beter beschermd tegen quantum-computers dan banken
We horen vaak dat Bitcoin kwetsbaar is voor quantum-computers, maar volgens deze miljardair zijn banken veel kwetsbaarder.
Robert Kiyosaki waarschuwt: de meeste beleggers maken deze enorme fout
Robert Kiyosaki stelt dat veel beleggers denken gespreid te zijn, maar in werkelijkheid ‘nepbezittingen’ aanhouden via ETF’s.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
