De rente op 30-jarige Amerikaanse staatsobligaties is voor het eerst sinds april weer boven de 5% uitgekomen — een niveau dat normaal gesproken slecht nieuws is voor crypto. Beleggers trekken zich dan terug uit risicovolle markten.
Maar in een tijd van toenemende twijfel over het traditionele financiële systeem, rijst de vraag: weet Bitcoin zich dit keer te onttrekken aan het negatieve sentiment?
Obligatierente bereikt hoogste punt sinds april
De rente op 30-jarige Amerikaanse staatsobligaties steeg maandag naar 5,011%. De laatste keer dat dit niveau werd overschreden, was op 31 oktober 2023, toen de rente sloot op 5,11% — het hoogste punt sinds juli 2007.
Deze stijging komt niet onverwacht. Kredietbeoordelaar Moody’s verlaagde recent de Amerikaanse kredietwaardigheid, onder meer vanwege stijgende begrotingstekorten en hogere rentelasten. Hierdoor moet de Amerikaanse overheid harder haar best doen om kopers te vinden voor haar schuldpapier, vooral nu grote spelers zoals China en Japan hun posities in Amerikaanse obligaties hebben afgebouwd.
Goed of slecht nieuws voor Bitcoin?
Voor de cryptomarkt zijn stijgende obligatierentes meestal een negatief signaal. Staatsobligaties worden aantrekkelijker door hun hogere rendement en relatief lage risico, waardoor beleggers vaker hun kapitaal wegtrekken uit volatiele markten zoals crypto.
Toch zou Bitcoin zich op termijn kunnen losmaken van deze dynamiek. Als de munt standhoudt of zelfs stijgt in een omgeving met hoge rente, zou dat erop kunnen wijzen dat BTC steeds meer wordt gezien als een veilige haven – vergelijkbaar met goud. Dat zou een fundamentele verschuiving betekenen in de manier waarop beleggers naar Bitcoin kijken.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
JPMorgan waarschuwt: beleggers vluchten sneller uit Bitcoin dan goud
Beleggers verlaten volgens JPMorgan de debasement trade, maar de hoge wereldwijde schulden vormen nog altijd een risico.
Crypto wekker: Bitcoin stijgt hard nadat Trump akkoord met Iran aankondigt
Slechts uren na een dreigement de olie-infrastructuur te raken draaide Trump bij. Crypto profiteerde, terwijl Teheran van geen deal weet.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
