Ripple Labs en de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) zijn al lange tijd verwikkeld in een stevig juridisch conflict. Een belangrijk vraagstuk in die strijd is of de XRP token van Ripple kwalificeert als effect. Als dat het geval is, dan heeft Ripple Labs in het verleden een illegale effectenuitgifte gedaan. Het nieuws van vandaag heeft echter betrekking op iets anders.
Derde partij wil documenten SEC censureren
Een ongeïdentificeerde derde partij heeft de SEC verzocht om bepaalde delen van een door hen gedeponeerd document te censureren. Het gaat in principe niet om hele spannende censuur, maar de derde partij wil vooral zijn identiteit en privacy beschermen, net als die van zijn werknemers. Het heeft er dus alle schijn van dat dit bedrijf er alles aan wil doen om niet geassocieerd te worden met Ripple Labs.
De voorgestelde doortrekkingen in het document van de SEC zijn inhoudelijk dus niet van belang en hebben verder geen invloed op de rechtszaak. Hoewel de naam van bedrijf niet direct in het document staat, zou de informatie die ze eruit wensen te halen die identiteit mogelijk wel onthullen.
Hoe weet deze partij wat er in de documenten staat?
Al snel vroegen mensen op Twitter zich af hoe dit bedrijf überhaupt achter de inhoud van de documenten is gekomen. Ergens is dat logisch, want in voetnoot 2 van de brief staat dat derde partijen toegang tot de informatie krijgen, zolang ze ervoor tekenen dat ze deze niet naar buiten brengen.
Het is de bedoeling dat beide partijen op 19 september de aangepaste versies van de documenten publiceren. Daarna gaat de rechtszaak langzaam richting zijn einde. Het uiteindelijke oordeel van de rechter in de zaak van de SEC tegen Ripple Labs belooft een belangrijke te worden voor crypto. Als XRP kwalificeert als effect, dan zijn andere tokens wellicht ook niet veilig.
Bitcoin ETF’s bloeden leeg, maar XRP haalt juist miljoenen op
De XRP-ETF’s haalden deze week bijna 23 miljoen dollar op, terwijl de Bitcoin-ETF’s een recorduitstroom van 1,79 miljard zagen.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
XRP koers balanceert op rand van 1 dollar: analisten vrezen enorme crash
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
