De Russische roebel daalde vandaag met 26% naar een nieuw dieptepunt. Dit vanwege Amerikaanse sancties op de olie-export uit Rusland.
Sancties zetten Russische economie onder druk
Eén Bitcoin was zojuist zelfs even meer dan 5 miljoen roebel waard. Daarmee is de roebel de afgelopen maand bijna 60% gedaald ten opzichte van de Bitcoin.

De nieuwste sancties van het Westen hebben betrekking tot de Russische olie. De Verenigde Staten, Europa en hun bondgenoten hebben in februari verschillende Russische banken geblokkeerd voor het SWIFT betalingsnetwerk. Daarnaast hebben ze de Russische overzeese tegoeden bevroren. Hierdoor is Rusland zijn buitenlandse valuta bezittingen kwijtgeraakt.
De stap om olie te blokkeren zal deze trend versterken en zal meer druk uitoefenen op de Russische economie. Volgens gegevens van het Observatory of Economic Complexity bestaat 50% van de totale Russische export uit olie. De roebel, die al een negatief prijsrecord had behaald ten opzichte van de Amerikaanse dollar, daalde maandag nog verder.
De Russische Centrale Bank heeft snel gehandeld om de economie te beschermen. Het heeft de rente meer dan verdubbeld tot 20%. Echter zei de Russische bank dat de economische situatie akelig blijft. Recente sancties hebben er toe geleid dat verschillende internationale bedrijven hun Russische activiteiten hebben opgeschort.
Wil jij crypto verhandelen op één van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Vraag naar crypto stijgt in Rusland
Nu de roebel prijs blijft dalen is het niet zo gek dat de crypto handelsvolumes in Rusland de laatste twee weken enorm zijn gestegen. De ‘gewone’ burgers zijn bang veel koopkracht te verliezen door roebels vast te houden. Mede daarom kopen de Russen massaal Bitcoins en Tether.
On February 28th, Ruble-denominated #Tether volume broke all time highs.
— Kaiko (@KaikoData) March 2, 2022
The majority of this volume is concentrated on Binance, which recently announced they would not block Russian accounts. pic.twitter.com/lDuQaEGAyA
In tegenstelling tot de sancties van de grote betalingsdiensten Visa en Mastercard, zijn de meeste grote crypto exchanges nog steeds actief in Rusland. Onlangs zei Brian Armstrong, CEO van Coinbase, dat veel Russen crypto gebruiken vanwege de volatiliteit van de roebel. Daarnaast speelt de beperkte toegang tot buitenlandse markten ook een grote rol in dit besluit. Armstrong zei ook dat er weinig risico is dat Rusland crypto gaat gebruiken om sancties te vermijden, wat een grote zorg was voor westerse wetgevers.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
