Sam Bankman-Fried, voormalig topman van cryptobeurs FTX, zit een gevangenisstraf van 25 jaar uit voor grootschalige fraude. Maar het had ook heel anders kunnen lopen. Als FTX niet was ingestort, had hij vandaag mogelijk een vermogen van bijna 100 miljard dollar opgebouwd door zijn vroege investeringen in AI en crypto.
Anthropic-belang alleen al 80 miljard dollar waard
Een analyse van Forbes laat zien dat de investeringen van Bankman-Fried achteraf uitzonderlijk winstgevend zouden zijn geweest. Als FTX niet was ingestort en de bezittingen niet tijdens het faillissement waren verkocht, had de voormalige topman vandaag mogelijk een portefeuille van bijna 100 miljard dollar opgebouwd. Daarmee zou hij tot de rijkste mensen ter wereld behoren.
Toen FTX tussen 2020 en 2022 explosief groeide, investeerde Bankman-Fried agressief in technologiebedrijven en crypto-projecten. Hij bleek daarbij opvallend vroeg betrokken bij enkele van de grootste namen in kunstmatige intelligentie.
FTX kocht in 2022 een belang van 13,56 procent in AI-bedrijf Anthropic voor 500 miljoen dollar. Ondanks verwatering zou dat belang vandaag bij een waardering van ongeveer 1.000 miljard dollar naar schatting rond 80 miljard dollar waard zijn.
Daarnaast investeerde FTX al vroeg in Cursor, een AI-bedrijf dat is gespecialiseerd in software-ontwikkeling. Voor slechts 200.000 dollar verkreeg FTX een belang van vijf procent. Nu Cursor mogelijk wordt gewaardeerd op 60 miljard dollar, vertegenwoordigt dat belang een potentiële waarde van ongeveer 3 miljard dollar. Dat is een rendement van ongeveer 15.000 keer de oorspronkelijke investering.
Ook SpaceX, Robinhood en Solana in portefeuille
Ook buiten AI zette Bankman-Fried groots in. Via investeringsfonds K5 Global kreeg FTX indirect blootstelling aan SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk. Daarnaast bezat het bedrijf een groot belang in handelsplatform Robinhood en een enorme voorraad Solana (SOL).
“Twee van de belangrijkste bedrijven na de crash van 2021 eruit pikken en het precies goed hebben… wat een talent”, aldus Rory O’Driscoll van investeringsfonds Scale Venture Partners over Bankman-Frieds vroege AI-investeringen.
Curatoren verkochten Anthropic voor 1,3 miljard dollar
Het investeringsverhaal van Bankman-Fried staat echter volledig in de schaduw van de ondergang van FTX. In november 2022 kwam de cryptobeurs in een acute liquiditeitscrisis. Kort daarna bleek dat klanttegoeden waren gebruikt voor risicovolle investeringen en verliezen bij zustermaatschappij Alameda Research.
Volgens aanklagers verdween er meer dan 8 miljard dollar aan klantgeld. Dat geld werd onder meer ingezet voor investeringen, politieke donaties en luxe vastgoed.
Tijdens het faillissement verkochten curatoren grote delen van de boedel. Het Anthropic-belang werd verkocht voor ongeveer 1,3 miljard dollar. Destijds leek dat een goede deal, maar achteraf blijkt het belang vandaag tientallen miljarden dollars meer waard te zijn geweest. Ook de belangen in Cursor, Robinhood en de Solana-voorraad werden grotendeels afgestoten. Volgens sommige investeerders ging daarmee enorme toekomstige waarde verloren.
Michael Burry, bekend van zijn voorspelling van de kredietcrisis van 2008, vat het krachtig samen: “Als Sam Bankman-Fried niets illegaals had gedaan, was hij misschien de beste durfkapitalist ooit geweest.”
Binance krijgt geen MiCA-vergunning vóór 1 juli, wat betekent dit?
Binance heeft op 1 juli geen MiCA-vergunning en moet Europese activiteiten beperken. Gebruikers doen er verstandig aan vooruit te kijken.
Binance zegt in Europa te blijven, maar dit lijkt een grote opgave
De grootste cryptobeurs ter wereld lijkt volgende week Europa te moeten verlaten, al heeft het zelf nog vertrouwen dat het mag blijven.
Slechts 1 procent van Binance-volume komt uit eurohandel
Binance staat onder druk door nieuwe Europese cryptoregels, terwijl slechts een klein deel van het handelsvolume uit euro’s komt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
