De schaduwregering van Myanmar, de National Unity Government (NUG), onder leiding van de aanhangers van de gevangengenomen leider Aung San Suu Kyi, heeft op Amerikaanse dollar gebaseerde stablecoin Tether (USDT) uitgeroepen tot officiële valuta voor lokaal gebruik.
Tether accepteren voor lopende fondsenwervingscampagne
NGG zal Tether accepteren voor haar lopende fondsenwervingscampagne om het huidige militaire regime in Myanmar omver te werpen. Zo blijkt uit een rapport van Bloomberg. De schaduwregering haalde ook $9,5 miljoen op via de verkoop van “Spring Revolution Special Treasury Bonds”. Deze werden aangeboden aan de Myanmarese diaspora over de hele wereld. De groep wil $1 miljard ophalen door de verkoop van door NUG uitgegeven obligaties.
Het ministerie van Planning, Financiën en Investeringen van de NGG plaatste op 13 december een aankondiging over de beslissing op Facebook.

Besluit gaat in tegen eerder cryptoverbod
Het besluit van de NGG om van Tether een officiële munteenheid te maken, ondermijnt het cryptoverbod. Deze werd in mei vorig jaar door de Centrale Bank van Myanmar opgelegd.
De invoering van Tether als officiële valuta voor lokaal gebruik is ingegeven door privacyoverwegingen en het in beslag nemen van geld door het huidige regime. De minister van Financiën van de NUG zei dat de belangrijkste reden achter de oprichting van Tether “huishoudelijk gebruik is om het gemakkelijk te maken en de huidige handels-, diensten- en betalingssystemen te versnellen.”
NUG werd in oktober 2021 door de Franse Senaat en het Europese parlement erkend als de officiële regering van Myanmar. De Verenigde Staten (VS) erkent de regering echter nog niet. Het besluit van de NUG om Tether stablecoin te accepteren en gebruiken, zou een discussiepunt tussen landen kunnen worden. De Amerikaanse regering wil namelijk een strikt beleid voor de uitgifte van stablecoin wil opleggen.
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
