Scott Bessent, minister van Financiën in de Trump-regering, ziet veel potentie in de markt voor stablecoins. Tijdens een hoorzitting bij de Senaat gaf Bessent aan dat hij stablecoins naar een totale marktwaarde van 2 biljoen dollar ziet stijging richting 2028. Daarvoor is echter wel steun nodig vanuit de wetgever, en daar is Bessent nu de pleitbezorger van.
Woensdag stemt de Senaat
Komende woensdag stemt de Senaat over de GENIUS stablecoin-wet, die volgens Bessent heel belangrijk kan worden voor de Amerikaanse overheid: “Ik geloof dat stablecoin-wetgeving, gedekt door Amerikaanse staatsobligaties, een markt zal creëren die het gebruik van de dollar kan uitbreiden over de hele wereld. Ik denk dat 2 biljoen dollar een heel redelijk getal is, en ik zie nog veel meer potentie.”
Op basis van de GENIUS Act moeten stablecoins volledig gedekt zijn door Amerikaanse dollars of vergelijkbare liquide assets. Dan moet je dus denken aan zaken als kortlopende staatsobligaties, die op ieder moment verkocht kunnen worden zonder veel verliezen te lijden.
Verder moeten uitgevers van stablecoins jaarlijks hun boeken laten doorlichten als hun stablecoins een marktwaarde van meer dan 50 miljard dollar kennen. Ook president Donald Trump wil haast maken met de stablecoin-wet. Hij gaf eerder aan deze voor augustus getekend te willen hebben.
“In de geschiedenis van de Amerikaanse dollar als reservemunt zijn er talloze momenten geweest waarop velen dachten dat de dollar zijn status als wereldreservemunt zou verliezen, maar telkens werd er een nieuw mechanisme gevonden dat die positie juist versterkte,” zei Bessent.
Hij benadrukte daarbij opnieuw dat de regering-Trump vastbesloten is om de positie van de dollar te verstevigen met behulp van stablecoins in Amerikaanse dollars.
Goed voor Bitcoin
Dit is een ontwikkeling die in principe goed is voor Bitcoin (BTC). Ten eerste geeft het aan dat de Trump-regering blijkbaar een oeverloos vertrouwen heeft in de potentie van de digitale munt. Want alleen bij de verdere groei van Bitcoin zal ook de markt voor stablecoins blijven groeien.
Zonder Bitcoin zullen ook stablecoins weinig waarde vertegenwoordigen. Ze worden immers met name gebruikt binnen de crypto-wereld door meer actieve handelaren.
Tegelijkertijd is er een indirect positief effect. De legitimatie van stablecoins in de Verenigde Staten kan voor Tether, de uitgever van USDT, goed uitpakken. Tether steekt 15% van zijn winst in Bitcoin, en steunt daarmee de koers.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Spaarrekening levert bijna niks op: zo pak je 7 procent met stablecoins
Sparen levert tegenwoordig amper nog iets op, maar bij cryptobeurs Bitpanda kun je 7% verdienen met stablecoins. Ontdek hoe het werkt.
Tether investeert in Duitse robotstartup Neura in ronde van 1,4 miljard
Stablecoin-uitgever Tether steekt geld in de Duitse robotstartup Neura, die een AI-aangedreven humanoïde robot ontwikkelt.
Hyperliquid en Paradigm bekritiseren Amerikaanse stablecoin-regels
De opmerkingen volgen op een voorstel dat het Amerikaanse ministerie van Financiën in april presenteerde om onderdelen van de GENIUS Act uit te voeren.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
