De Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) staat voor een fundamentele vraag: hoe ga je verstandig om met een veelbelovende technologische ontwikkeling als tokenisatie? Commissaris Mark Uyeda gaf deze week in een toespraak zijn visie, met een duidelijke boodschap.
SEC: regels moeten innovatie faciliteren
Volgens Uyeda is tokenisatie geen breuk met het huidige systeem, maar een logische stap in de modernisering van de markt. De bestaande regels voor beleggers blijven van kracht, ook bij tokenisatie.
“Getokeniseerde versies van effecten blijven onder de effectenwetgeving vallen,” aldus Uyeda. “Als het goed wordt toegepast, kan tokenisatie de veiligheid, transparantie en onveranderlijkheid verbeteren door rechten in digitale tokens te coderen en hun herkomst vast te leggen op een gedistribueerd grootboek.”
Volgens hem bevindt tokenisatie zich in een nieuwe fase. Verschillende marktpartijen testen momenteel hoe traditionele effecten kunnen worden uitgegeven, opgeslagen en verhandeld op de blockchain.
De SEC ziet het als haar taak om bestaande regels toepasbaar te maken op deze onchain omgevingen. De toezichthouder wil voorkomen dat extra regelgeving innovatie onnodig afremt. “De markt moet bepalen of tokenisatie doorbreekt, niet de regeldruk,” benadrukte Uyeda.
Technologie-neutrale benadering essentieel
Uyeda pleitte ook voor een technologie-neutrale benadering. Regels moeten gericht zijn op het resultaat, niet op de manier waarop dat wordt bereikt. Of effecten nu via traditionele brokers of via smart contracts op de blockchain worden verhandeld, de bescherming van de belegger moet altijd centraal staan.
Dat tokenisatie mogelijk traditionele tussenpersonen overbodig maakt, mag volgens Uyeda geen reden zijn voor strengere regels. Het doel blijft een eerlijke, transparante en efficiënte markt.
De potentie van tokenisatie
Tokenisatie betekent dat je echte financiële bezittingen, zoals aandelen, obligaties of vastgoed, digitaliseert door ze om te zetten in tokens op een blockchain. Deze tokens vertegenwoordigen dezelfde waarde en rechten als het oorspronkelijke bezit, maar kunnen sneller en eenvoudiger worden verhandeld.
Dankzij de blockchain zijn er geen banken of andere tussenpersonen nodig. Dat maakt transacties sneller, goedkoper en transparanter. Bovendien kun je getokeniseerde bezittingen 24 uur per dag verhandelen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de aandelenmarkt, die vaste openingstijden heeft.
Volgens BlackRock-topmannen Larry Fink en Rob Goldstein vormt tokenisatie een technologische verschuiving die net zo ingrijpend kan zijn als de internetrevolutie in de jaren 90.
In hun visie zullen beleggers in de toekomst al hun bezittingen, van aandelen tot stablecoins, kunnen beheren vanuit één digitale portefeuille. Daarbij pleiten ze voor duidelijke regels die beleggers beschermen, maar innovatie niet belemmeren.
Nasdaq en NYSE wedden op blockchain
De visie van Uyeda past in een bredere trend waarbij tokenisatie steeds serieuzer wordt genomen in de financiële wereld. Zo heeft Nasdaq vorig jaar nog een officieel verzoek ingediend om aandelen in tokenvorm te mogen verhandelen, wat de integratie van blockchain op Wall Street kan versnellen.
Ook de New York Stock Exchange (NYSE) zet stappen richting tokenisatie. De beurs ontwikkelt een nieuw platform waarop aandelen en beursfondsen als digitale tokens 24/7 verhandelbaar worden via de blockchain.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Internationale cyberactie bevriest 41 miljoen euro aan gestolen crypto
Een grootschalige internationale politieactie heeft een belangrijke slag toegebracht aan cybercriminelen die wereldwijd cryptovaluta stelen.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
