Coinbase, een crypto-exchange gevestigd in New York, is door de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) voor de rechter gedaagd wegens het aanbieden van niet-geregistreerde effecten.
Omzeilen van openbaarmakingsregeling
Volgens de SEC heeft Coinbase zich nooit officieel als makelaar, nationale effectenbeurs of als clearingbureau geregistreerd. Hierdoor zouden ze simpelweg in de Verenigde Staten (VS) de openbaarmakingsregeling voor effectenmarkten kunnen omzeilen.
De SEC beweerde tevens dat ze verschillende tokens aanboden op hun crypto-platform, waaronder Solana (SOL), Cardano (ADA), Polygon (MATIC) Filecoin (FIL), Sandbox, Axie Infinity, Chiliz (CHZ), FLOW, ICP, NEAR, VGX, DASH, en NEXO kwalificeren als effecten. De SEC bevestigde de rechtszaak via een Twitter-bericht.
Ook staking-programma van Coinbase mogelijk een effect
Volgens de ingediende rechtszaak heeft de Amerikaanse Securities and Exchange Commission beweerd dat Coinbase, sinds 2019, opereert als een niet-geregistreerde effectenmakelaar, bijna 2 jaar voor de beursintroductie (IPO) in april 2021.
Verder werd in de rechtszaak gesteld dat het staking-programma van Coinbase 5 stapelbare crypto-activa omvat, waardoor het programma feitelijk een investeringscontract en dus een effect is. Coinbase heeft reeds een conflict gehad met de SEC over het staking-programma en heeft beweerd dat hun staking-producten niet als effecten moeten worden beschouwd. In tegenstelling hiermee heeft Kraken een schikking getroffen met de SEC en hun staking-diensten in de VS stopgezet.
Tijdens een toespraak over de recente rechtszaak tegen Coinbase merkte SEC-voorzitter Gary Gensler op dat de crypto-exchange naar verluidt essentiële beschermingsmaatregelen voor haar klanten heeft veronachtzaamd, zoals fraude- en manipulatiepreventie, correcte openbaarmaking en bescherming tegen belangenconflicten.
Als gevolg van de rechtszaak-mededeling is de aandelenkoers van Coinbase al met zo’n 20% gedaald.

Coinbase werd een dag nadat de Securities and Exchange Commission (SEC) Binance had aangeklaagd wegens schending van de effectenwetgeving en het verwerven van fondsen van klanten, ook geconfronteerd met een rechtszaak van de SEC. Terwijl Binance werd beschuldigd van 13 overtredingen van verschillende effectenwetten, heeft de aanklacht tegen Coinbase als slot velen in de crypto-industrie verbaasd, vooral gezien het feit dat Coinbase een beursgenoteerd bedrijf is en ze bekend staan dat ze bereid zijn om samen te werken met de (lokale) overheid. Het is nog niet bekend wat de volgende stap precies zal zijn.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
