De Securities and Exchange Commission heeft weer een aanvraag voor een Bitcoin spot ETF afgewezen, dit keer die van vermogensbeheerder Fidelity.
Opnieuw een aanvraag afgekeurd
De Amerikaanse toezichthouder zei in een notitie dat de aanvraag niet voldoende bewijs leverde over hoe het fraude zou voorkomen. Het gaf exact dezelfde reden voor de eerdere afwijzingen.
“De Commissie komt tot de conclusie dat BZX niet heeft voldaan aan haar lasten onder de Exchange Act en de Rules of Practice van de Commissie om aan te tonen dat haar voorstel in overeenstemming is met de vereisten van Exchange Act Section 6(b)(5). In het bijzonder de eis dat de regels van een nationale effectenbeurs zijn ‘ontworpen om frauduleuze en manipulatieve handelingen en praktijken te voorkomen’ en ‘om investeerders en het algemeen belang te beschermen.” Aldus de SEC.
Een exchange-traded fund, of ETF, is een beursgenoteerd beleggingsvehikel dat de waarde van een onderliggend actief volgt. Een Bitcoin ETF bestaat nog niet in de VS omdat de SEC erg terughoudend is. De regelgevende instantie zegt bezorgd te zijn over mogelijke prijsmanipulatie op de markt voor cryptocurrency.
Wil jij Bitcoin verhandelen op 1 van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
De SEC blijft spot Bitcoin ETF’s afkeuren
Vorige week heeft de SEC een aanvraag voor een Bitcoin ETF van First Trust Advisors en SkyBridge afgewezen. De SEC heeft sinds november zes aanvragen afgewezen. Volgens gegevens van Bloomberg wachten er nog negen op een beslissing.
Futures Bitcoin ETF’s bestaan al wel in de VS. De aandelen in dergelijke ETF’s vertegenwoordigen Bitcoin niet als een onderliggende waarde. Het zijn eerder contracten die wedden op de toekomstige prijs van Bitcoin. Deze contracten staan bekend als afgeleide producten en worden gereguleerd door de CFTC.
De in Boston gevestigde investeringsmaatschappij Fidelity beheert meer dan $4 biljoen aan activa en heeft al een Bitcoin ETF gelanceerd in Canada. Het bedrijf heeft afgelopen maart een aanvraag ingediend bij de SEC voor zijn Bitcoin ETF.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
