Het negatieve sentiment in de cryptomarkt laat ook zijn sporen na bij Bitcoin (BTC) Spot exchange traded funds (ETFs). Tijdens de kerstweek registreerden de fondsen hun eerste negatieve week sinds november. Tussen 23 en 27 december bedroeg de netto-uitstroom maar liefst $862,69 miljoen, aldus gegevens van analyseplatform SoSoValue.
Instroom en uitstroom wisselen elkaar af
De week begon met een negatieve toon: in de eerste twee dagen vloeide er $564,94 miljoen uit de fondsen. Op 26 december was er echter een opvallende omslag met een instroom van $475,5 miljoen. Toch bleef dit herstel van korte duur, want op vrijdag 27 december werd een uitstroom van $297,75 miljoen genoteerd.
Vooral Fidelity’s FBTC-fonds was een van de grootste verliezers, met een uitstroom van $208 miljoen op vrijdag. Dit is opvallend, omdat het fonds eerder die week nog zijn beste dag van de maand had beleefd, met een instroom van $254,4 miljoen op donderdag. BlackRock’s IBIT-fonds presteerde eveneens slecht met een verlies van $188,7 miljoen.
Daarentegen viel ARK 21Shares’ ARKB-fonds op in positieve zin. Het fonds sloot de week af met een sterke prestatie: een instroom van $186,9 miljoen op vrijdag.
$415,5 miljoen verlaat Bitcoin ETFs op 30 december
Ook op 30 december was er opnieuw sprake van een forse uitstroom bij de Bitcoin ETFs. In totaal verliet $415,5 miljoen de fondsen, waarmee de negatieve trend zich voortzet. Fidelity’s FBTC-fonds was wederom de grootste verliezer, met een uitstroom van $154,6 miljoen. Dit benadrukt de aanhoudende druk op Bitcoin-gerelateerde fondsen aan het einde van het jaar.
Een succesvol jaar voor Bitcoin ETFs
Hoewel de laatste week teleurstellend verliep, kunnen we met een tevreden blik terugkijken op 2024. Ondanks de recente uitstroom was dit jaar het meest succesvolle ooit voor de ETF-industrie. Analisten verwachten dat de populariteit van Spot Bitcoin ETFs onder traditionele beleggers de komende jaren alleen maar verder zal toenemen.
Hooggespannen verwachtingen voor 2025
De verwachtingen voor 2025 zijn eveneens positief. Mogelijk wordt dit het jaar waarin de Verenigde Staten, naast Bitcoin en Ethereum, nieuwe crypto-fondsen toevoegt. Onder het beleid van voormalig president Donald Trump en de nieuwe voorzitter van de Securities and Exchange Commission (SEC), Paul Atkins, worden verdere ontwikkelingen met veel interesse gevolgd.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Standard Chartered: bodem cryptomarkt lijkt achter ons
Standard Chartered ziet signalen dat de Bitcoin bodem is bereikt. ETF-instroom, Strategy en olieprijzen ondersteunen dat beeld.
Bitcoin koers profiteert van vredesdeal VS en Iran: hedgefondsen zetten massaal in op risico
Nu het Iran-risico afneemt, grijpen hedgefondsen terug naar hun strategie van voor de oorlog. Ook Bitcoin profiteert mee.
Strategy koopt weer Bitcoin, ondanks het miljardenverlies op papier
Na een zeldzame verkoop die de markt opschrikte, bewijst Saylor zijn woord: in 2 weken tijd nu 98 keer meer Bitcoin gekocht.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
