Tijdelijke actie: Maak een account op Bitvavo en krijg €25 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €25
Welkomstbonus!
De Franse retail/supermarkt-gigant ‘Carrefour’ is begonnen met de ontwikkeling van een blockchain-platform waarmee melk kan worden getraceerd.
De retailgigant is van plan om deze maand al hun nieuwe blockchain-aangedreven product te lanceren. Dit product zal de naam ‘Carrefour Quality Line (CQL)’ krijgen, ofwel Carrefout Kwaliteitslijn. Met dit nieuwe product wil het bedrijf meer transparantie bieden. Zo kunnen consumenten, wanneer zij dit willen, de producten die hierop zijn aangesloten volledig traceren. Hiermee kunnen ze onder andere zien van welke boer hun melk komt die in de winkelschappen ligt.
Het systeem gaat zover dat consumenten een code kunnen scannen die op de verpakking staat en hiermee GPS-coördinaten krijgt van de boeren van die de melk is. Hiernaast krijgen ze informatie over wanneer de melk is verzameld, wanneer deze in een verpakking is gegoten en krijgen ze informatie over de belanghebbenden van de productlijn. Zo krijgen ze een volledig beeld van waar de melk vandaan komt, hoe oud de melk precies is en hoe die in het schap is gekomen.
Carrefour is niet de eerste die dit mogelijk gaat maken. Zo is ook de retail-gigant Walmart van plan om de blockchain te gebruiken voor dit type doeleinden. Hiermee laten beide bedrijven zien dat de blockchain-technologie erg belangrijk kan zijn voor dagelijkse producten. Alhoewel Carrefour niet de eerste is die dit gaat invoeren, zal het zeker niet de laatste zijn die gebruik gaat maken van de nieuwe technologie.