De aandelen van het Tesla van Elon Musk maken een moeilijke periode door. Vanaf de all-time high zijn de aandelen van de autofabrikant al met 50 procent gedaald. Net als Bitcoin, worden vooral techbedrijven als Tesla hard geraakt door de renteverhogingen van de Federal Reserve.
Bitcoin in de verkoop?
Tesla staat bekend als een van de eerste beursgenoteerde bedrijven die groots in Bitcoin investeerde. Het bedrijf van Elon Musk kocht in januari 2021 voor ongeveer 1,5 miljard dollar aan Bitcoin. Inmiddels is daar alweer een groot deel van verkocht. De eerste verkoop vond al plaats in maart 2021, toen Tesla 10 procent van de Bitcoin wilde verkopen om de liquiditeit van de markt te testen.
Inmiddels heeft het bedrijf in juli 2022 nog eens 75 procent van alle Bitcoin verkocht. Elon Musk maakt zich grote zorgen over de gezondheid van de wereldeconomie en denkt nu alle dollars nodig te hebben. De hoge inflatie dwingt mensen om te bezuinigen en dan zijn luxeproducten als een Tesla de eerste dingen waar men op bezuinigt. Er bestaat een kans dat Tesla ook zijn laatste beetje Bitcoin verkoopt.
Tesla blijft maar zakken
De aandelen van het gevierde Tesla zijn inmiddels van 409,97 dollar gezakt naar de huidige koers van 204,99 dollar. Net als Bitcoin, bereikte Tesla deze all-time high in november 2021. Investeerders lijken zich hiermee klaar te maken voor tegenvallende verkoopcijfers bij Tesla. Analisten hebben het idee dat de stijgende prijzen van de auto’s van Tesla binnenkort ook zijn impact hebben op de verkoopcijfers.
Daarbij heeft met name de fabriek in Shanghai nog last van de COVID-19 lockdowns in de stad. Verder heeft het bedrijf last van tekorten en de enorme stijgingen in de kosten van grondstoffen. Ook de soap rondom Elon Musk en Twitter heeft het aandeel weinig goed gedaan. Investeerders hebben het idee dat de ondernemer zich met teveel dingen tegelijk bezighoud en dat hij zijn focus moet herpakken.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
