Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €10
Welkomstbonus!
Tesla-eigenaren leggen uit hoe ze de interne computer en batterijvermogen van de auto hebben gebruikt om crypto valuta’s te minen.
Siraj Raval heeft zowat alle mogelijke manieren geprobeerd om crypto te minen met zijn 2018 Tesla Model 3. Hij draait gratis Bitcoin mining software op zijn Apple Mac mini M1. Daarnaast voedt hij de computer door het aan te sluiten op het 12-volt stopcontact in de middenconsole van zijn auto.
Hij heeft ook onderling verbonden grafische verwerkingseenheden of GPU’s aangesloten op zijn Tesla. Hierdoor worden de machines van de interne batterij van de auto aangedreven.
Ravals favoriete manier om crypto zoals Ethereum te minen, is door JavaScript te gebruiken om de eigen CPU van zijn Tesla te hacken. De CPU is de interne computer van de auto die helpt bij systeemnavigatie en entertainment biedt aan rijders. Hoewel hij het risico loopt da zijn auto garantie vervalt, zegt Raval dat het het waard is. Hij zegt het volgende:
“Het is veel sneller en veel zuiniger.”
Volgens Raval verdiende hij circa $800 per maand aan het minen van crypto’s via zijn Tesla, toen de prijs van Ethereum en Polygon in 2021 piekte. Bitcoin miner Alejandro de la Torre zegt dat het minen met een Tesla uiteindelijk hetzelfde is als verbinding maken met een andere stroombron. Hij zei het volgende:
“Het belangrijkste onderdeel is de prijs van de elektriciteit. Als het goedkoper is om het met een elektrisch voertuig te doen, dan is dat maar zo.”
In 2018 besloot Chris Allessi aan zijn Tesla te sleutelen. Hij vertelde de CNBC vertelt dat hij de allereerste elektrische autodealer in Wisconsin was. Dit is niets nieuws voor Allessi, ook wel bekend als K-Man op zijn YouTube-kanaal. Hij bouwt in zijn vrije tijd aangepaste elektrische auto’s noemt zichzelf de moderne Doc Brown, het personage uit de film “Back to the Future”. Hij zegt het volgende:
“Ik hou van elektriciteit. Ik hou van dingen bouwen. Je geeft mij een elektromotor, ik geef jou een afgewerkt product.”
Net als Raval heeft Allessi een aantal verschillende manieren uitgeprobeerd om zijn Tesla Model S te transformeren in een crypto mining installatie.
In de industrie is crypto mining het energie intensieve proces waarbij machines over de hele wereld hun rekenkracht bijdragen aan het totale netwerk. Dit doen ze om nieuwe coins te creëren en transacties van bestaande tokens te valideren. Ze doen dat door gespecialiseerde software te gebruiken die ingewikkelde wiskundige vergelijkingen doorgrondt. Om deel te nemen, heb je in wezen alleen een computer en stroom nodig.
Allessi heeft geprobeerd Bitcoin te minen via een Bitmain Antminer S9. Dit is een soort mining installatie die specifiek wordt gebruikt om ’s werelds meest populaire crypto valuta te slaan. Hij plugt dit rechtstreeks in zijn auto-accu, met behulp van een omvormer. De omvormer past de spanning van Tesla’s elektrische batterij aan tot een niveau dat overeenkomt met zijn Antminer.
Allessi heeft ook met succes de interne firmware van het voertuig gebruikt om altcoins te minen.
“Het stelde niet veel voor. Ik zou het mining programma in de browser kunnen uitvoeren.”
Aldus Allessi over het proces. Hij gebruikte de ingebouwde computer en het scherm in de auto om naar een webpagina te navigeren die hij speciaal had opgezet om de populaire privacytoken monero te minen.
Wil jij crypto verhandelen op 1 van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Van alle technieken die Raval heeft geprobeerd, is de meest winstgevende een combinatie van hacken in de interne computer van Tesla, plus het rechtstreeks aansluiten van GPU’s op de elektromotor van de auto.
Raval gebruikt JavaScript om een webapp te maken die gegevens van zijn Tesla kan ophalen en in sommige gevallen kan wijzigen. Raval beschrijft het proces eigenlijk als het kapen van de interne firmware van de auto, om hiermee extra stroomverbruik mogelijk te maken. Hij zegt het volgende:
“Het is een computer met wielen. Het is zo eenvoudig om deze computerauto te hacken.”
Van daaruit koppelt hij vijf GPU’s aan zijn Tesla batterij en schakelt hij tussen het uitvoeren van twee verschillende hash-algoritmen. De ene minen voor ethereum en de andere genereert polygoontokens. Whit Gibbs, de CEO en tevens oprichter van Compass, een Bitcoin mining serviceprovider, zegt het volgende:
“De mechanismen zijn er allemaal. Je hebt een stroombron, je hebt ruimte, je hebt de mogelijkheid om koeling toe te voegen. De batterij levert zeker voldoende stroom om een ASIC-systemen op te starten en uit te voeren.”
Of Tesla cryptomining winstgevend is, heeft veel te maken met wanneer de bestuurder zijn voertuig kocht. Allessi kocht zijn auto vóór januari 2017, wat betekent dat hij een regeling had waarbij hij gratis en onbeperkt supercharger heeft voor de gehele levensduur van zijn voertuig.
In 2018 schatte hij dat hij over een periode van 60 uur $10 aan bitcoin zou verdienen, wat allemaal winst was. Dit komt omdat hij niet hoefde te betalen voor stroom. Maar ook al was het winstgevend, het was het nauwelijks waard. Allessi zei hierover het volgende:
“Waarom zou je dat soort slijtage aan een auto van $40.000 tot $100.000 willen aandoen? En op dit moment, hoewel de prijs van Bitcoin is gestegen, is ook de moeilijkheidsgraad gestgen. In dezelfde hoeveelheid tijd met exact dezelfde apparatuur gaat het waarschijnlijk om $1 of $2 aan Bitcoin.”
Het minen van Monero bleek ongeveer even nutteloos. Allessi zei het volgende:
“Werkte het? Ja. Heeft het iets waardevols opgeleverd om op welke manier dan ook winstgevend te zijn? Nee.”
Raval is optimistischer over het winstpotentieel van zijn Tesla. Hoewel hij moet betalen om zijn voertuig op te laden, kan hij veel waar voor zijn geld krijgen.
De auto van Raval haalt 320 mijl per lading en het kost ongeveer $10 tot $15 om hem op te laden. Als hij er dagelijks een paar uur mee rijdt, moet hij eens in de anderhalve week worden opgeladen, waardoor zijn maandelijkse rekening ergens tussen de $30 en $60 ligt.
Raval schat dat hij ongeveer 20 uur per dag zijn Tesla batterij gebruikt. Hoewel de prijs van altcoins zoals Ethereum en Polygon gevoelig is voor volatiliteit, heeft Raval andere opties meegenomen om winstgevendheid te garanderen.
Ten eerste zet hij zijn Ethereum in op “Midas.Investments”. Dit een bewaarplatform voor crypto investeringen dat hem een jaarlijks percentage rendement van 23% biedt.
Raval koopt zijn gebruikte GPU’s ook van eBay, wat helpt om geld te besparen. Rekening houdend met al deze stappen, zegt Raval dat hij in de loop van 2021 ergens tussen de $400 en $800 per maand verdiende, waardoor de onderneming toch winstgevend werd.
Allessi vertelt dat hij zich niet meer bezighoudt met mining. Hierover zegt hij het volgende:
“De moeilijkheid ervan is te groot. Ik zou meer geld kunnen verdienen door bij McDonald’s te werken.”
Allessi bood echter wel één alternatief:
“Als je voor een bedrijf werkt, kun je beter een miner in het verlaagde plafond verbergen dan dat je met een auto aan het minen bent”.
Maar voor Raval is het minen van cryptoc valuta’s met zijn Tesla niet zomaar een truc. In plaats daarvan is het een groot deel van zijn plan om van zijn Tesla een volledig autonome robotaxi te maken die crypto verdient wanneer hij niet rijdt.
Hoewel Tesla’s CEO Elon Musk het potentieel heeft aangeprezen voor voertuigen om autonome robotaxi’s te worden, zijn Tesla’s vandaag nog lang niet in staat om zelf te rijden. Toch gelooft Raval in deze toekomst. Hij zegt het volgende:
“Het zal zijn inkomsten, van zowel transportdiensten als crypto valuta mining diensten, gebruiken om zijn eigen uitgaven te betalen, zoals reparaties, elektriciteitskosten en upgrades. Deze zal het dan investeren in een gediversifieerde portefeuille van opkomende crypto netwerken.”