Stablecoin-gigant Tether (USDT) zet een agressieve investeringsstrategie in, nu het politieke en financiële klimaat in de VS gunstiger lijkt te worden. Tijdens het jaarlijkse Plan B Forum in El Salvador sprak CEO Paolo Ardoino over de groeiende acceptatie van het bedrijf door de gevestigde orde.
Met een ongekende winst van $13 miljard in 2024 en $7 miljard aan overtollige reserves investeert Tether nu niet alleen in blockchain, maar ook in sectoren als kunstmatige intelligentie, landbouw en sociale media.
Tether investeert buiten crypto-sector
Tether heeft in korte tijd enorme stappen gezet om zijn invloed uit te breiden. De investeringen van het bedrijf beperken zich niet langer tot crypto-gerelateerde projecten, maar raken nu ook de traditionele financiële en politieke wereld. In december investeerde Tether $775 miljoen in Rumble, een socialemediaplatform met een conservatieve inslag. Dit platform heeft connecties met de Trump-administratie, onder meer via investeerders als Howard Lutnick, CEO van Cantor Fitzgerald en door Trump voorgedragen als minister van Handel.
Daarnaast heeft Tether belangen genomen in bedrijven als de Duitse cryptotechnologiefirma Northern Data AG, het Zuid-Amerikaanse landbouwbedrijf Adecoagro en het AI-bedrijf Blackrock Neurotech. Sinds midden 2023 heeft het bedrijf volgens een analyse van Bloomberg ten minste 13 grote investeringen gedaan.
Politieke verschuivingen en toenemende invloed
De herverkiezing van Donald Trump heeft het speelveld voor crypto-bedrijven fundamenteel veranderd. Waar Tether eerder onder vuur lag vanwege verdenkingen van witwassen en illegale transacties, lijkt de nieuwe Amerikaanse regering een meer crypto-vriendelijke koers te varen. Trump’s ministerskandidaten en beleidsadviseurs, zoals David Sacks, zijn uitgesproken voorstanders van digitale activa.
Desondanks blijft Tether onderwerp van onderzoek. In oktober meldde de Wall Street Journal dat federale aanklagers in Manhattan de stablecoin-uitgever onderzochten wegens mogelijke schendingen van sanctiewetgeving en anti-witwasregels. Tether ontkent op de hoogte te zijn van een lopend onderzoek en stelt samen te werken met autoriteiten om misbruik van zijn USDT-token te voorkomen.
Tether en de dominantie van de dollar
Tether bezit momenteel $94,5 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties, waarmee het een van de grootste kopers van Amerikaanse schuldpapier is. CEO Paolo Ardoino stelt dat het bedrijf bijdraagt aan de “hegemonie van de Amerikaanse dollar”, aangezien USDT als een digitale proxy voor de dollar functioneert.
Tether gebruikt zijn miljardenwinsten om zijn invloed verder uit te breiden, zowel binnen als buiten de crypto-sector. Zo werd in oktober bekend dat het bedrijf gesprekken voerde met de Turkse overheid over het tokeniseren van borium, een strategisch belangrijk mineraal. Daarnaast overweegt Tether investeringen in peer-to-peer AI, Bitcoin-mining, biotechnologie en media.
Toekomstbestendig of een risicovolle strategie?
Hoewel de investeringsstrategie van Tether enorme financiële successen oplevert, roept het ook zorgen op bij economen en beleidsmakers. Eswar Prasad, professor handelspolitiek aan Cornell University, waarschuwt dat de uitbreiding naar niet-crypto-sectoren en nauwere banden met traditionele financiële instellingen risico’s kunnen opleveren voor de bredere economie.
Sommige analisten vergelijken Tether’s strategie met die van petro-staten zoals Saoedi-Arabië, die hun oliewinsten gebruiken om economische afhankelijkheid te verminderen. Met de huidige dominantie van USDT is Tether extreem winstgevend, maar het bedrijf lijkt zich voor te bereiden op mogelijke toekomstscenario’s. Een daling van de Amerikaanse rente zou bijvoorbeeld de kasstromen uit staatsobligaties verkleinen, terwijl concurrentie in de stablecoin-markt steeds heviger wordt.
Met deze strategie probeert Tether zich te wapenen tegen toekomstige risico’s en tegelijkertijd zijn greep op zowel de cryptomarkt als de bredere financiële wereld te versterken. De vraag blijft echter of dit een slimme toekomstbestendige zet is, of een gevaarlijke gok.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
