Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €10
Welkomstbonus!
Audius, een protocol voor het delen van muziek, is één van de eerste streamingplatforms die samenwerkte met TikTok geworden. Hierdoor kunnen gebruikers nu rechtstreeks nummers delen via de populaire smartphone app.
Audius heeft de samenwerking aangekondigd via het sociale medium van Twitter. Hieruit werd duidelijk dat Audius en TikTok een samenwerking gestart zijn om gezamenlijk een nieuwe functie te ontwikkelen: TikTok Sounds. Volgens een interview met Audius mede-oprichter Forrest Browning, stelt de integratie gebruikers naar verluidt in staat om nummers die met het protocol zijn gemaakt met één klik naar TikTok te exporteren, in een poging het proces te stroomlijnen.
Voor deze functie zal de blockchain-technologie gebruikt worden, zodat makers van inhoud eerlijk beloond kunnen worden en de transparantie over deze uitbetalingen tevens goed georganiseerd is. Toch lijkt de nieuwe functie toch meer de focus te leggen op de muziek dan over berichten over bijvoorbeeld cryptocurrencies of andere gedecentraliseerde financiën. Verreweg de meerderheid zal naar verwachting geen idee hebben dat de blockchain-technologie hiermee betrokken is, aldus Browning.
Toch is de integratie enigszins een verrassende zet geweest vanuit TikTok, gezien het feit dat ze op cryptocurrency gebaseerde promotionele inhoud en ‘de promotie van alle financiële diensten en producten’ eerder in juli verboden hebben. Veel gebruikers leerden vorig jaar over de op meme gebaseerde cryptocurrency Dogecoin (DOGE) van TikTok-video’s die rondgingen, maar dit type inhoud is inmiddels dus verboden.
TikTok zelf heeft in juli de 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers bereikt en meldde dat 75% van zijn gebruikers in de Verenigde Staten nieuwe artiesten ontdekt via de app. Het platform is dus als het ware een ontdekkingsplatform voor muziek voor een enorme hoeveelheid gebruikers.
Audius heeft nu ongeveer 5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers na een lancering in oktober, waarbij veel van zijn governance-tokens zijn toegewezen aan makers op basis van het aantal streams dat ze genereren.
TikTok staat gebruikers momenteel niet toe om performance-royalty’s te ontvangen voor het streamen van muziek, maar biedt in plaats daarvan mogelijkheden voor exposure en betrokkenheid bij fans. Het is op dit moment niet bekend of het bedrijf van plan is om hier (op korte termijn) veranderingen in wil brengen.