Stablecoin USDT van Tether blijft groeien, zelfs nu de cryptomarkt zwaar onder druk staat. In het vierde kwartaal van 2025 bereikte ’s werelds grootste stablecoin een nieuw record met 534,5 miljoen gebruikers, terwijl de markt is ingestort.
USDT trekt miljoenen nieuwe gebruikers
Dat blijkt uit het kwartaalrapport van Tether. De marktkapitalisatie van USDT, dat gekoppeld is aan de Amerikaanse dollar, steeg in drie maanden tijd met 12,4 miljard dollar naar een all-time high van 187,3 miljard dollar.
In het vierde kwartaal kwamen er naar schatting 35,2 miljoen nieuwe USDT-gebruikers bij. Het is al het achtste kwartaal op rij waarin Tether meer dan 30 miljoen nieuwe gebruikers toevoegt.
Ook on-chain, dus direct op de blockchain, groeit USDT hard. Het aantal on-chain houders nam toe met 14,7 miljoen tot 139,1 miljoen. Daarmee vertegenwoordigen USDT-wallets inmiddels 70,7 procent van alle stablecoin-wallets. Maandelijks waren gemiddeld 24,8 miljoen gebruikers actief op de blockchain, wat ook een record is.
Daarnaast schat Tether dat meer dan 100 miljoen mensen USDT aanhouden via gecentraliseerde handelsplatformen.
Groei ondanks historische crypto-crash
De groei is extra opvallend gezien de marktomstandigheden. Op 10 oktober 2025 vond een historische crypto-liquidatie plaats, waarna de totale cryptomarkt ruim een derde van zijn waarde verloor. Bitcoin zakte sindsdien naar ongeveer 71.200 dollar, het laagste niveau sinds oktober 2024.
Tether wijst erop dat USDT zich juist staande hield. Sinds 10 oktober groeide USDT met 3,5 procent, terwijl de nummer twee en drie onder de stablecoins juist met 2,6 procent en zelfs 57 procent krompen. Volgens Tether gebruiken steeds meer mensen USDT niet alleen voor crypto-handel, maar ook als spaarmiddel en betaalmiddel buiten de markt om.
Recordomzet, maar pas op de plaats
Die dominantie zie je ook terug in de cijfers over heel 2025. Onlangs kon je lezen dat Tether vorig jaar een recordomzet van 5,2 miljard dollar draaide, goed voor zo’n 42 procent van alle stablecoin-inkomsten. USDT heeft inmiddels een marktaandeel van rond de 60 procent.
Toch houdt het bedrijf de hand op de knip. Plannen om tot 20 miljard dollar op te halen bij investeerders zijn teruggeschroefd naar circa 5 miljard dollar. Een waardering van 500 miljard dollar bleek voor veel investeerders een brug te ver.
CEO Paolo Ardoino benadrukt dat Tether geen nieuw geld nodig heeft. Met bijna 193 miljard dollar aan reserves, waaronder Amerikaanse staatsobligaties, Bitcoin (BTC) en goud, draait het bedrijf volgens eigen zeggen op volle kracht door.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
AllUnity lanceert eerste MiCA-gereguleerde stablecoin gekoppeld aan de Zweedse kroon
Het digitale activa-bedrijf AllUnity heeft een nieuwe stablecoin gelanceerd die gekoppeld is aan de Zweedse kroon.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
