Al sinds 2017 hangt er een donkere wolk boven Tether, het bedrijf achter ’s werelds grootste stablecoin USDT. Boetes, schikkingen en aanhoudende twijfel over de reserves hebben het vertrouwen jarenlang ondermijnd. Na vele beloftes laat Tether nu voor het eerst zwaar geschut uit de accountancywereld op zijn boeken los.
Van momentopname naar diepteonderzoek
Tether krijgt momenteel driemaandelijkse attestrapporten van het Italiaanse kantoor BDO Italia. Dat zijn in feite momentopnames: ze bevestigen op één specifiek moment dat de reserves er zijn, maar geven geen doorlopend beeld van de financiële gezondheid van het bedrijf.
Een volledige audit gaat veel verder. Daarbij worden bezittingen, schulden, interne controles en rapportagesystemen over een langere periode doorgelicht. Dat biedt investeerders en toezichthouders aanzienlijk meer zekerheid.
Welk Big Four-kantoor (Deloitte, EY, KPMG of PwC) het betreft, is niet bekendgemaakt. De Big Four zijn de vier grootste accountantskantoren ter wereld: Deloitte, EY, KPMG en PwC.
“Het Big Four-kantoor is geselecteerd via een competitief proces, omdat de organisatie al op Big Four-auditniveau opereert, zei de begin 2025 aangestelde CFO Simon McWilliams in het persbericht.
Jarenlang onder vuur
De kritiek op Tether is niet uit de lucht gegrepen. In 2021 legde de Amerikaanse Commodity Futures Trading Commission (CFTC) zelfs een boete van 41 miljoen dollar op omdat Tether had gelogen over de dekking van USDT.
De stablecoin, een cryptomunt die ontworpen is om altijd één dollar waard te zijn, bleek in een periode van 26 maanden slechts 27,6 procent van de tijd daadwerkelijk volledig gedekt.
Eerder dat jaar schikte Tether met de openbaar aanklager van New York voor 18,5 miljoen dollar. Die beschuldigde Tether en zusterbedrijf Bitfinex ervan 850 miljoen dollar aan verliezen te hebben verdoezeld. Aanklager Letitia James noemde de bewering dat USDT altijd volledig gedekt was ronduit “een leugen”.
Het contrast met concurrent Circle is pijnlijk. Die laat USDC, de tweede grootste stablecoin van de markt, al sinds 2022 jaarlijks controleren door Deloitte en publiceert maandelijkse rapporten. USDC is een stuk kleiner (56 miljard dollar), maar geldt als de goudstandaard op het gebied van transparantie.
Regelgeving dwingt de hand
De muur van regelgeving komt van alle kanten. In de EU eist de MiCA-verordening onafhankelijke audits voor stablecoins. Tether voldoet daar niet aan en USDT is inmiddels van grote Europese beurzen als Binance en Kraken verwijderd voor EU-gebruikers.
In de Verenigde Staten verplicht de GENIUS Act grote stablecoin-uitgevers (met meer dan 50 miljard dollar aan uitstaande tokens) tot jaarlijkse audits. Met 184 miljard dollar aan uitstaande USDT valt Tether ruimschoots in die categorie.
Tether heeft overigens al wel een aparte stablecoin voor de Amerikaanse markt: USAT. Die wordt uitgegeven via het gereguleerde Anchorage Digital en heeft al een attestatie van Deloitte ontvangen. Maar USAT, dat in januari werd gelanceerd, is een klein product vergeleken met USDT dat wereldwijd wordt verhandeld en ook op grote schaal op Amerikaanse platforms circuleert.
Volgens CEO Paolo Ardoino is het altijd al Tether’s missie geweest om vertrouwen op te bouwen door daden in plaats van beloftes.
‘’Vertrouwen ontstaat wanneer instellingen bereid zijn zich volledig open te stellen voor controle. Deze audit vertegenwoordigt jaren aan werk om onze systemen te versterken, zodat Tether kan voldoen aan de hoogste standaarden in de mondiale financiële wereld,’’ aldus de baas van de stablecoinreus.
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
