Tether, de uitgever van stablecoin USDT, investeert in goudmijnbedrijven als onderdeel van een bredere strategie om crypto-inkomsten te spreiden naar traditionele activa. Daarmee slaat de grootste stablecoin-uitgever ter wereld een duidelijke brug tussen crypto en traditionele assets.
Goud als strategische aanvulling
Volgens de Financial Times gebruikt Tether een deel van zijn winsten om belangen te verwerven in de goudsector. In juni kocht het bedrijf voor 105 miljoen dollar een minderheidsbelang in Elemental Altus, een in Toronto genoteerd goudroyaltybedrijf. Dit is een bedrijf dat financiering biedt in ruil voor een percentage van de toekomstige goudproductie
Afgelopen week verhoogde Tether die investering met nog eens 100 miljoen dollar. Ondertussen kondigde Elemental een fusie met branchegenoot EMX aan. Daarnaast voert Tether gesprekken met diverse partijen in de goudsector, waaronder mijnbouwbedrijven en investeringsgroepen.
Ook sprak het bedrijf met andere goudroyaltybedrijven en Terranova Resources. Al leidde dat laatste overleg vooralsnog niet tot een overeenkomst.
Met deze aanpak wil Tether zijn inkomsten uit de volatiele cryptomarkt aanvullen met stabielere grondstoffen. Goud staat al decennialang bekend als de ultieme veilige haven en zo kan bijdragen aan risicospreiding voor het bedrijf.
Balansversterking en bredere impact
Bitcoin wordt vaak het ‘digitale goud’ genoemd. Door goud te positioneren als ‘natuurlijk Bitcoin’ legt Tether de nadruk op de parallellen tussen beide activa: schaarste, waargenomen waarde en wereldwijde toegankelijkheid. Met investeringen in goud kan Tether zijn balans versterken en tegelijkertijd vertrouwen uitstralen in zowel digitale valuta als traditionele markten.
Tether rapporteerde in de eerste helft van dit jaar een winst van 5,7 miljard dollar, waarmee het heel veel speelruimte beschikbaar heeft voor dit soort investeringen.
Tether investeert overigens ook in Bitcoin. Elk kwartaal wordt 15 procent van de winst geparkeerd in de grootste cryptomunt. Momenteel bestaat de reserve uit iets meer dan 100.000 stuks die tegen de huidige Bitcoin koers ruim 11 miljard dollar waard is.
Volgens marktwaarnemers kan de stap ook de bredere adoptie van grondstofgedekte strategieën in de cryptosector versnellen. Nu worden stablecoins vaak gedekt door fiat-valuta of obligaties. Maar goud als reserve is zeker ook een betrouwbare optie.
Samenwerkingen met gevestigde mijnbouwbedrijven zouden hierdoor het vertrouwen in stablecoin-uitgevers kunnen vergroten. Daarmee laat Tether zien risico’s actief te beheren en zijn invloed zowel in de digitale als fysieke economie verder uit te breiden.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
