De financiële wereld in Abu Dhabi maakt zich op voor een interessante ontwikkeling. Een samenwerking tussen ADQ, First Abu Dhabi Bank (FAB) en International Holding Company (IHC) moet leiden tot de introductie van een dirham-gekoppelde stablecoin. Zodra de centrale bank groen licht geeft, zal deze nieuwe cryptocurrency opereren op de ADI-blockchain.
Sterke infrastructuur als fundament
De stablecoin, volledig gedekt door de Emiratische dirham, wordt ondersteund door de centrale bank van de Verenigde Arabische Emiraten. Volgens ADQ moet deze innovatie de digitale infrastructuur versterken en de positie van de VAE als koploper op het gebied van blockchaintechnologie verder verstevigen.
De betrokken partijen zijn stuk voor stuk zwaargewichten. ADQ, opgericht in 2018, is een invloedrijk staatsfonds dat zich richt op infrastructuur en wereldwijde toeleveringsketens. FAB is sinds de fusie tussen First Gulf Bank en National Bank of Abu Dhabi in 2017 de grootste bank van het land. IHC, met een marktwaarde van meer dan 243 miljard dollar, heeft bovendien sterke banden met de heersende familie van Abu Dhabi.
De stablecoin wordt niet alleen ontwikkeld voor traditionele transacties, maar ook voor nieuwe toepassingen zoals machine-to-machine communicatie en kunstmatige intelligentie (AI). Door gebruik te maken van de ADI-blockchain, ontworpen door de non-profit ADI Foundation, wil men bestaande financiële systemen efficiënter maken en tegelijkertijd innovatie bevorderen.
Internationale beweging richting eigen stablecoins
De Verenigde Arabische Emiraten zijn niet de enige die een nationale stablecoin overwegen. Wereldwijd proberen steeds meer landen alternatieven te bieden voor de dominante Amerikaanse stablecoins. Zo zijn er initiatieven uit Rusland, waar na sancties en blokkades door Amerikaanse instanties gesproken wordt over een eigen stablecoin.
Desondanks voorspelt investeringsbank Citigroup in een recent rapport dat het overgrote deel van de stablecoinmarkt voorlopig dollar-gedomineerd blijft. De marktwaarde van dollar-stablecoins overschreed in april nog de grens van 230 miljard dollar, een groei van 54 procent ten opzichte van een jaar eerder. Grote spelers als Tether (met USDT) en Circle (met USDC) nemen samen ongeveer 90 procent van deze markt in.
Wat deze golf van nationale initiatieven vooral laat zien, is dat landen wereldwijd hun eigen financiële autonomie in de cryptomarkt willen versterken. Niet alleen als antwoord op geopolitieke risico’s zoals handelsoorlogen, maar ook om de controle over technologische infrastructuren in eigen hand te houden.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Niet Wall Street, maar deze landen bepalen de toekomst van stablecoins
De grootste groeikansen voor stablecoins liggen niet in Silicon Valley, Londen of New York, maar in steden als Lagos, Buenos Aires en Manila.
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
