De handel in Metaverse-NFT’s laat opnieuw groei zien. In augustus steeg het aantal verkopen met 27 procent ten opzichte van juli, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker DappRadar. Daarmee lijken gebruikers langzaam terug te keren naar virtuele werelden als Sandbox, Mocaverse, Otherside en Decentraland.
Volgens het DappRadar-rapport werd er in augustus voor 6,5 miljoen dollar aan metaverse-NFT’s verhandeld. Dat is iets minder dan de 6,7 miljoen dollar in juli, maar het aantal transacties nam toe tot bijna 14.000. Analisten zien dit als een signaal dat de markt zich na een periode van terugval voorzichtig herstelt.
Terugkeer naar virtuele werelden
De Metaverse kende in 2021 en 2022 een hoogtepunt, gedreven door speculatie en hoge verwachtingen. In de jaren daarna nam de hype af, maar volgens DappRadar-analist Sara Gherghelas bewijzen de recente cijfers dat de metaverse nog springlevend is. “Gebruikers glippen langzaam maar zeker weer terug in virtuele werelden,” aldus Gherghelas.
Bedrijven investeren in de toekomst
Ondanks de relatief bescheiden volumes zetten toonaangevende platforms hun strategie voort. The Sandbox organiseerde in juli zijn grootste grondveiling ooit, Mocaverse bereidt de lancering van zijn eigen blockchain voor, Otherside introduceerde AI-tools voor wereldopbouw en Decentraland bracht een grote engine-upgrade uit. Ook HYTOPIA vernieuwde zijn ecosysteem met een nieuwe token en een groter creatorfonds.
“De focus ligt nu op infrastructuur, identiteit en tools voor makers,” zegt Gherghelas. Bedrijven bouwen daarmee aan een fundament voor langdurige groei, in plaats van snelle speculatieve pieken.
Nieuwe initiatieven en concurrentie
Ook buiten de gevestigde spelers is er beweging. AI-startup Infinite Reality, eigenaar van Napster, werkt aan een muziekgerichte Metaverse. Daarnaast diende DTTM Operations, het bedrijf van voormalig president Donald Trump, dit jaar merkaanvragen in voor een eigen Metaverse en NFT-marktplaats.
Met deze ontwikkelingen lijkt de Metaverse-industrie zich in een nieuwe fase te bevinden: weg van de hype, richting structurele groei. Zowel bedrijven als gebruikers maken zich op voor een digitale comeback.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Pudgy Penguins stopt plotseling met game Pudgy Party ondanks miljoenen downloads
Volgens de ontwikkelaars wordt de focus volledig verlegd naar Pudgy World, een virtuele online wereld binnen het Pudgy Penguins-ecosysteem.
Yuga Labs redt tientallen NFT’s na lek in Flooring Protocol
Yuga Labs heeft tientallen waardevolle NFT’s veiliggesteld nadat een ernstig beveiligingslek werd ontdekt in Flooring Protocol.
NFT-hype terug? Bored Ape Yacht Club verdubbelt in een maand
Bored Ape Yacht Club en andere NFT’s stijgen fors in waarde nu speculatie en risicobereidheid terugkeren op cryptomarkt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
