Het grote brein achter Ethereum, Vitalik Buterin, onthult een nieuwe fase in de technische roadmap van het platform. Dit nieuwe onderdeel van het grote plan van Vitalik Buterin moet de weerbaarheid tegen censuur van overheden en de decentralisatie van het netwerk verbeteren.
Introductie van The Scourge
In navolging van de upgrade naar Proof-of-Stake van 15 september, is de ontwikkeling van Ethereum overgegaan op de tweede fase die bekendstaat als The Surge. Het doel van deze fase is om de 100.000 transacties per seconde aan te tikken via zogenaamde rollups. In de nieuwe roadmap van Vitalik Buterin zit plotseling The Scourge als derde fase. Deze moet er dus voor zorgen dat Ethereum voldoende decentraal blijft en weerbaar is voor aanvallen van gecentraliseerde machten.
Wat dat betreft is het grappig dat Vitalik Buterin zelf degene is die continu de roadmap plaatst en als een soort gecentraliseerde keizer bepaalt welke kant het netwerk opgaat. Dat is vanuit het Bitcoin kamp vaak de grote kritiek op Ethereum. Naast het feit dat momenteel ruim 70 procent van de blokken in de Proof-of-Stake blockchain de OFAC-regels volgen. Wat betekent dat zij transacties van Tornado Cash adressen en adressen op de zwarte lijst van de OFAC negeren.
Weerbaar tegen de OFAC
Precies dat laatste moet The Scourge uiteindelijk oplossen. Momenteel is software van enkele gecentraliseerde aanbieders populair. Die gecentraliseerde aanbieders kunnen niet anders dan in overeenstemming met de Amerikaanse overheid werken. Uiteindelijk moet het consensus mechanisme volgens Buterin volledig neutraal worden en niet discrimineren voor of tegen bepaalde mensen.
Eerder gaf Anthony Sassano, de oprichter van The Daily Gwei, aan dat dit volgens hem het belangrijkste punt van ontwikkeling voor Ethereum is. De weerbaarheid van het netwerk tegen interventie van gecentraliseerde machten is volgens Sassano zelfs belangrijker dan de schaalbaarheid van het platform.
Hoewel de volledige details van The Scourge nog niet bekend zijn, heeft Vitalik Buterin al één oplossing voorgesteld. Een zogenaamde “Partial Block Auction”, waarbij validators slechts een gedeelte van de blokken mogen vullen met transacties die ze zelf uitkiezen. Een deel wordt op die manier automatisch uitgekozen, waardoor transacties nooit compleet genegeerd kunnen worden.
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
