De recente invoering van nieuwe Amerikaanse tarieven heeft de cryptomarkt flink onder druk gezet. President Donald Trump voerde vanaf dinsdag een tarief van 25 procent in op producten uit Canada en Mexico, en 10 procent op producten uit China.
Deze protectionistische maatregelen hebben geleid tot een nieuwe handelsoorlog met drie van Amerika’s belangrijkste handelspartners, die samen verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het handelsdeficit van bijna $1 biljoen.
Cryptomarkt ziet scherpe daling
Op maandag kelderden grote cryptocurrencies zoals Bitcoin en ether als reactie op de nieuwe Amerikaanse tarieven. Beleggers vrezen verdere escalatie van wereldwijde handelsoorlogen en trekken zich terug uit risicovolle activa. Bitcoin zakte naar het laagste punt in drie weken, terwijl ether zijn laagste waarde sinds september bereikte.
De handelsspanningen tussen de VS, Canada, Mexico en China blijven oplopen. Zowel Canada als Mexico hebben inmiddels vergeldingsmaatregelen aangekondigd, en China heeft aangegeven juridische stappen te ondernemen tegen de Amerikaanse tarieven. Ondertussen waarschuwde Trump dat nieuwe tarieven tegen de Europese Unie “definitief zullen plaatsvinden”.
Waarom crypto wordt geraakt door de handelsoorlog
Trumps aankondiging van de nieuwe tarieven kwam op een zaterdag, een dag waarop de meeste markten gesloten zijn—behalve de cryptomarkt, die 24/7 actief blijft. De daling van digitale valuta laat zien dat de onzekerheid rondom internationale handel ook negatieve gevolgen heeft voor de opkomende cryptomarkt. Dit patroon is al eerder zichtbaar geweest onder het beleid van de Amerikaanse president.
Op maandagochtend zakte Bitcoin naar ongeveer $94.000, met zelfs een dieptepunt van $91.000. Dit is een forse terugval na het bereiken van een recordhoogte van meer dan $107.000 op 20 januari, toen Trump werd beëdigd als president.
Optimisme bij aanstelling van pro-crypto figuren
Bij de verkiezingscampagne van Trump werd verwacht dat zijn pro-crypto houding een positief effect zou hebben op de markt. Zijn nauwe samenwerking met Elon Musk—een voorstander van digitale valuta—versterkte dit sentiment. Beleggers verwachtten dat Musks invloed en de aanstelling van Paul Atkins, een crypto-voorstander bij de Securities and Exchange Commission (SEC), zouden leiden tot een gunstig regelgevingsklimaat.
Toch zorgen de huidige wereldwijde onzekerheden ervoor dat investeerders terughoudender worden. De cryptomarkt laat zien dat geopolitieke gebeurtenissen van grote invloed zijn op de waarde van digitale activa. De vraag is nu of verdere escalatie van de handelsoorlog de cryptomarkt nog dieper in het rood zal drukken.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
