De Bitcoin koers knalde op donderdag 16 februari ineens omhoog naar de 24.800 dollar, het hoogte punt in ruim zes maanden tijd. Verder markeerde de stijging van 1.820 dollar op één dag de grootste groene dag voor Bitcoin sinds 9 september. Destijds sprong de Bitcoin koers met 2.047 dollar omhoog.
De reden voor de stijging
Voor veel mensen is het lastig om de stijging van Bitcoin te verklaren. De Amerikaanse dollar is namelijk ook aan een stijging bezig en meestal is dat geen goed nieuws voor Bitcoin. Ook de inflatie blijkt op dit moment plakkeriger dan gehoopt, waardoor de rente van de Amerikaanse centrale bank mogelijk nog langer op een relatief hoog niveau moet blijven.
On-chain data leert ons dat de mogelijke verklaring voor het huidige momentum van de Bitcoin koers ligt in een mysterieus fonds dat geld in de markt pompte op 10 februari. Volgens de data van Loononchain, ging er de afgelopen dagen voor 1,6 miljard dollar aan institutioneel kapitaal richting de industrie.

De meerderheid van die tegoeden ging in eerste instantie naar USD Coin (USDC), de stablecoin van Circle. Vervolgens werden die stablecoins weggehaald bij Circle en naar verschillende beursplatformen gestuurd. Daar zijn ze waarschijnlijk omgezet in Bitcoin en andere cryptocurrency’s.
Death Cross op de weekgrafiek
Nog opvallender is dat Bitcoin deze opleving doormaakt, terwijl er op de weekgrafiek sprake is van een Death Cross. We spreken binnen de technische analyse van een Death Cross als het 50-daagse bewegende gemiddelde het 200-daagse bewegende gemiddelde naar beneden doorkruist. Veel analisten houden dit soort patronen in de gaten en handelen daar vervolgens ook op.
Normaal gesproken is het een dramatisch signaal als er een Death Cross op de grafiek verschijnt, maar tot nu toe brengt het Bitcoin vooral veel positiefs. Mogelijk komt de klap van dit gevaarlijke kruis nog, maar vooralsnog lijkt het erop dat we de ellende kunnen omzeilen. Samson Mow, een bekende Bitcoin-ondernemer, zit op dit moment, gezien de bovenstaande tweet, ook zeer positief in de wedstrijd aangaande de Bitcoin koers.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
