Wat is BAT?

Basic Attention Token (BAT) is een cryptocurrency die verbonden is aan de internetbrowser Brave. Het is een ‘Ethereum-based token’, ook bekend als een ERC20-token, en is dus een extensie van de Ethereum-blockchain.

BAT is ontworpen als betaalmiddel binnen de wereld van online advertenties en web-content. Het kan gebruikt worden als betaalmiddel door creators en advertentie-providers en consumenten om andere partijen te compenseren. Zo kan een nieuws-consument een donatie maken aan zijn favoriete nieuwskanaal, en kan een adverteerder iemand betalen voor het bekijken van een advertentie. Deze nieuwe indeling van de online economie zou een doorbraak kunnen vormen voor de online advertentiemarkt, die volgens de bedenkers van de token aan vernieuwing toe is. In tegenstelling tot andere cryptocurrencies, zoals bijvoorbeeld Bitcoin en Litecoin, is BAT dus ontworpen met het specifieke doel om een klein deel van de huidige economie te verbeteren. In deze uitleg lees je alles over Brave en Basic Attention Token.

 

Wie is de bedenker van BAT?

Brave Software, het bedrijf achter Basic Attention Token, werd in 2015 opgericht door twee mannen met een achtergrond in de IT-wereld. De bekendste van de twee is Brendan Eich, die bekend is in zijn vakgebied als de uitvinder van de JavaScript. Deze programmeertaal wordt vandaag de dag wereldwijd gebruikt en bijvoorbeeld onderwezen op middelbare scholen. De andere Brave-oprichter is Brian R. Bondy, een Canadese wiskundige en IT-specialist. Voordat zij samen begonnen met het ontwikkelen van Brave werkten ze jarenlang bij bekende bedrijven in de sector. Zowel Eich als Bondy waren werkzaam bij Mozilla, het bedrijf dat de (open-source) Firefox-browser ontwikkelde.

Hun gezamenlijke project moest echter totaal anders worden. De twee zagen dat gebruikers op het internet steeds meer als product worden beschouwd. Browsers willen zo veel mogelijk geld verdienen aan advertenties, en gebruiken data van gebruikers om dat te bereiken. Zo zijn er mechanismes ontstaan die grote hoeveelheden informatie over een gebruiker kunnen verzamelen.

Vooral de laatste jaren is internet-privacy daarom een steeds belangrijker onderwerp. Grote bedrijven, waaronder Facebook, zijn al meermaals beboet omdat ze niet zorgvuldig omgingen met de privacy en data van gebruikers. Er is echter nog een probleem met het huidige verdienmodel van het internet: gebruikers houden niets over aan die online advertenties. Eich en Bondy bedachten daarom de Brave-browser, met als essentieel onderdeel de Basic Attention Token. Maar wat maakt dit systeem beter, en waarom werkt het met een cryptocurrency?


Waarom BAT?

Basic Attention Token is bedoeld als de valuta van een vernieuwde markt voor online adverteren. Volgens de bedenkers van BAT (en Brave) is het huidige model voor internet-advertenties verouderd en niet genoeg aangepast aan de interesses van gebruikers, zo laten ze optekenen op de website. Hierdoor krijgen internetgebruikers veel irrelevante advertenties, talloze pop-ups en eindeloze herhaling van dezelfde reclames. Dit is niet alleen vervelend voor mensen online, maar ook een inefficiënt model voor bedrijven. En er zijn nog veel meer problemen met de huidige ‘online advertising’-wereld.

Ads maken apparaten langzamer, verkorten de batterijduur, en gebruiken talloze trackers die ten koste gaan van de privacy van gebruikers. Ondertussen zijn Google en Facebook hard op weg om een monopolie te verkrijgen in de advertentiewereld: van elke euro die in aan online reclame verdiend wordt, gaat 73 eurocent naar Google of Facebook. Door die dominante positie bepalen zij grotendeels welke advertenties er te zien zijn, en wat de prijzen zijn.

Dit zorgt er voor dat concurrentie moet afhaken, en de totale inkomsten uit advertenties sterk dalen. Bovendien zijn er ook steeds meer malware-advertenties en gevallen van fraude online, die miljarden aan verliezen opleveren bij gebruikers. Het vertrouwen in advertenties op internet daalt daarom hard. Ruim 600 miljoen mobiele apparaten gebruiken een ad-block service, met het gevolg dat een aanzienlijk deel van de uitgaven aan advertenties voor niets is. Kortom, genoeg redenen om na te denken over een alternatief.


De Brave-browser

De Brave-browser is bedacht om al die problemen te verhelpen. Allereerst beschikt heet over sterke ad-blockers en blokkeert het zogenaamde “cross-site trackers”, waarmee websites je data kunnen opslaan zelfs als je hun website al verlaten hebt. Je ziet daarom geen pop-ups of vervelende reclames. Advertenties worden op een andere manier bij de gebruiker onder de aandacht gebracht. In plaats van balkjes of pop-ups in je scherm krijg je een notificatie met een advertentie. Met nieuwe algoritmes wil Brave advertenties aanbieden die beter aangepast zijn op individuele gebruikers. Daarvoor heeft het uiteraard data nodig: verderop lees je hoe Brave toch de privacy van gebruikers waarborgt in dit proces.

Als een gebruiker een advertentie aanklikt en bekijkt, wordt er in ruil daarvoor een beloning betaald in BAT. De browser houdt automatisch bij wat het saldo is van die beloningen, dat wordt opgeteld tot het einde van de maand. Het startscherm van de browser laat zien hoeveel de verwachte beloning voor de huidige maand is. Als de maand voorbij is worden die Brave Rewards automatisch bijgeschreven in de ingebouwde BAT-wallet. Met het BAT-icoontje in de taakbalk kunnen gebruikers eenvoudig hun saldo zien. Deze wallet heeft bovendien een aantal functies die laten zien hoe de bedenkers van Brave het internet-verdienmodel willen transformeren.

Zelf de browser en Brave Rewards uitproberen? Download ‘m hier.

 

Functies van BAT in de Brave-browser

Gebruikers van Brave kunnen dus BAT-tokens verdienen door advertenties te bekijken. Die beloning is geheel vrij te besteden voor de gebruiker. Iemand kan er voor kiezen om de verdiende BAT te versturen naar een ander wallet-adres, bijvoorbeeld om de tokens veilig op te slaan in een cold wallet. Er is echter een interessantere functie, waarmee het verdienmodel van het internet op z’n kop komt te staan.

De bedenkers van de browser (en de token) hebben namelijk een visie voor het internet van de toekomst. Volgens hen is het een groot probleem dat media, creators en artiesten niet direct betaald kunnen worden door gebruikers. Binnen korte tijd is het internet uitgegroeid tot het belangrijkste medium van miljarden mensen. Het is echter ook nog altijd gratis, met uitzondering van diensten zoals Netflix en Spotify, waar creators wel direct betaald worden, maar met inkomsten uit abonnementen. Eich en Bondy vonden dat er een andere optie moest komen: tipping. Hiermee kunnen gebruikers een beloning sturen naar hun favoriete artiest, Twitter-kanaal, Youtube-artiest of website. Met die inkomsten kunnen zij dan op hun beurt beter onderzoek doen, betere producties betalen, of nieuwe muziek uitgeven.

Volgens hen zijn gebruikers best bereid te betalen voor media-content van hoge kwaliteit: dat blijkt wel uit het succes van bijvoorbeeld Netflix. Het probleem is echter dat een gebruiker vaak ook betaalt voor producten waarin hij of zij geen interesse heeft. Met Brave’s tipping-systeem is dat probleem verholpen: je kan een bijdrage leveren voor een specifieke tweet of video, of een bepaalde pagina op een website. In de toekomst, zo denken Eich en Bondy, zal het internet er zo uit komen te zien: gebruikers betalen een kleine vergoeding voor hun content, en creators krijgen daaruit directe inkomsten – niet meer uit omslachtige en vervelende advertentie-modellen. Zodoende moet BAT de digitale valuta worden voor de online economie voor de toekomst: Aandacht voor ads in ruil voor BAT, BAT in ruil voor internet-content.


Privacy in Brave

Tot slot: privacy. We bespraken al eerder dat dit een belangrijke kwestie is in de huidige online wereld. Omdat bedrijven er alles aan doen om geld te verdienen, komt de privacy van gebruikers vaak op de tweede plaats. Hoe meer data, hoe specifieker de pop-ups, hoe meer inkomsten. Bovendien wordt al die data opgeslagen in de vorm van cookies, waardoor je gigantische hoeveelheden informatie prijsgeeft aan internetbedrijven. Brave heeft daarom een advertentie-model met ingebouwde privacy-maatregelen.

De browser verzamelt gegevens over het browse-gedrag van een gebruiker, maar anonimiseert daarbij de identiteit van de gebruiker. Het is voor de browser dus onbekend wie welk zoekprofiel heeft. Niettemin kunnen er zo advertenties worden aangeboden die dicht bij de interesses van de specifieke gebruiker liggen. Zoals gezegd beschikt Brave bovendien over nieuwe algoritmes die Brave hierin een voorsprong moeten geven ten opzichte van andere browsers. Het moet echter gezegd dat het aanbod van advertenties nu nog beperkt is: veel adverteerders zijn nog onbekend met het model van Brave en BAT.