De Bitcoin koers is de afgelopen weken extreem stabiel geweest, maar daar kwam gisteravond plotseling verandering in. Voor het eerst in drie weken is de prijs boven de 20 duizend dollar uitgekomen en dat lijkt niet het einde te zijn van de rally. Maar wat is de reden van deze plotselinge opleving?
De redenen achter de koersstijging
De belangrijkste reden achter de BTC prijsstijging lijkt de verzwakte Dollar Index (DXY) te zijn. Toen deze Dollar Index terrein begon te verliezen, steeg de Bitcoin prijs direct daarna. De index daalde binnen twee uur tijd van 112.072 naar 110.846 punten.

Als reactie daarop steeg de BTC koers juist van 19.300 dollar naar 20.400 dollar. Deze omgekeerde correlatie is trouwens niet nieuw. Al tijden lang zien we dat de Bitcoin en de dollarindex omgekeerd handelen. Hoewel de correlatie de afgelopen weken weer is afgenomen, kan de beweging van gisteren wijzen op een hervatting van de correlatie.

Of Bitcoin nog meer winst kan boeken de komende tijd lijkt dus af te hangen van de zwakte van de Amerikaanse Dollar. Dit zal op zijn beurt weer afhangen van de stappen die de Federal Reserve gaat nemen.
Morgen zal het ‘Bruto Binnenlands Product-rapport’ uitgegeven worden in Amerika. Veel investeerders zullen hier uit proberen op te maken wat het toekomstige beleid van de Federal Reserve zal worden. Momenteel wordt verwacht dat de Amerikaanse economie in het derde kwartaal met 2,4% is gegroeid, wat zou betekenen dat renteverhogingen op dit moment niet al te veel negatieve gevolgen hebben voor de economie.
Dit zou er dus voor kunnen zorgen dat de Fed nog meer rente verhogingen door zal voeren. Een verzwakkende economie zou aan de andere kant juist een eerste indicator kunnen zijn dat de Fed spoedig zal moeten afzien van haar agressieve plan om de rente te verhogen. Het worden dus een aantal spannende weken voor Bitcoin en de Amerikaanse aandelenmarkt.
Arthur Hayes ziet andere reden voor Bitcoin prijsstijging
De mede-oprichter van BitMEX, genaamd Arthur Hayes, vond een andere verklaring voor de stijgende Bitcoin koers en de dalende Dollar Index. Hayes vertelt dat het Amerikaanse ministerie van Financiën erover denkt om de markt te voorzien van meer korte termijn ’treasury bills’ (schuldbewijzen) om een tekort op te vangen.
Volgens Hayes zou dat een heel goed teken zijn voor de aandelen en cryptomarkt en dit is dan ook de reden dat de koersen stijgen. Om precies te weten waarom dit zo is raden we je aan om het Twitter-draadje van Arthur Hayes te lezen.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
