Stablecoins winnen razendsnel terrein in de cryptomarkt. Grote namen als JPMorgan, Amazon en Walmart mengen zich inmiddels in deze miljardenmarkt. Voor beleggers in Ripple (XRP) roept dat de vraag op: blijft de token nog wel relevant?
Volgens Jake Claver, topman van Digital Ascension Group, is het antwoord duidelijk. “XRP blijft relevant.” Sterker nog, de opkomst van stablecoins benadrukt volgens hem juist de kracht van XRP als neutrale brug tussen banken.
Ripple nog een kleine speler in de stablecoin markt
De strijd in de stablecoin markt is in volle gang. Ripple doet hier aan mee met zijn eigen RLUSD stablecoin, dat het eind 2024 werd gelanceerd op zowel Ethereum (ETH) als de XRP Ledger (XRPL). Met een marktkapitalisatie van meer dan 400 miljoen dollar groeit de token gestaag. Toch is het daarmee nog altijd een stuk kleiner dan de concurrentie. Tether en Circle zijn nog altijd de grote jongens met hun USDT en USDC, die elk respectievelijk een marktkapitalisatie van 155,5 miljard dollar en 61,4 miljard dollar hebben.
De totale waarde van stablecoins is daarmee gigantisch. Het bedraagt inmiddels meer dan 256 miljard dollar, bijna 9 procent van de hele cryptomarkt. In 2024 werden er zelfs meer transacties uitgevoerd met stablecoins dan met Visa en Mastercard samen. Ripple is hierin nog duidelijk een kleine speler en vertegenwoordigt met zijn eigen RLUSD slechts 0,15 procent van de totale stablecoin-markt.
XRP kan de ‘neutrale brug’ tussen banken zijn
Toch waarschuwt Claver voor een overhaaste en negatieve conclusie. Hij gelooft dat stablecoins geen vervanging zijn voor XRP in internationale betalingen. Het grote verschil? Vertrouwen. Banken zullen waarschijnlijk niet afhankelijk willen zijn van een stablecoin uitgegeven door een concurrent.
Dit gebrek aan wederzijds vertrouwen zorgt ervoor dat financiële instellingen miljarden moeten vastzetten in zogeheten Nostro- en Vostro-rekeningen, wat momenteel al goed is voor 27 biljoen dollar. Deze rekeningen zorgen ervoor dat banken elkaars valuta kunnen vasthouden om internationale betalingen snel te verwerken. Maar dit systeem legt veel geld vast dat anders gebruikt zou kunnen worden.
XRP biedt volgens Claver hier juist de oplossing voor. Het is een neutrale, gedecentraliseerde brugvaluta die door alle partijen gebruikt kan worden, zonder dat één partij de controle heeft. Er is vertrouwen, juist omdat er geen centrale partij de macht heeft over het netwerk, precies wat blockchain mogelijk maakt. Naarmate de stablecoin-markt drukker en competitiever wordt, zal de waarde van een onafhankelijk alternatief alleen maar toenemen, aldus Claver.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
XRP koers breekt cruciale weerstand: ligt $1,30 nu binnen bereik?
XRP breekt belangrijke weerstand na sterke rally. Analisten zien ruimte voor verdere stijging richting 1,30 dollar de komende weken.
Kan de XRP koers naar 10.000 dollar? Dit zegt een analist
Wordt de waarde van XRP bepaald door speculatie of door echt gebruik? Analist Eri legt uit hoe collectief vertrouwen de koers stuurt.
XRP geeft zeldzaam signaal af dat eerder koersstijging van 500% voorspelde
Een technisch signaal dat eerder drie rally’s voorafging, is volgens analist ChartNerd opnieuw verschenen bij XRP. Toch maant hij tot voorzichtigheid.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
