De cryptomarkt kende vorige week haar slechtste week in hele lange tijd. Koersen daalden scherp en miljarden aan waarde ging in korte tijd in rook op. Toch bleven de Amerikaanse XRP-fondsen opvallend sterk overeind.
XRP fondsen trekken miljoenen aan ondanks crash
Terwijl bijna alle grote cryptocurrencies vorige week te maken kregen met zware uitstroom uit beleggingsfondsen, liet XRP een heel ander beeld zien. De fondsen gericht op Ripple’s cryptomunt noteerden in totaal een netto-instroom van ruim 39 miljoen dollar, aldus data van analyseplatform SoSoValue.
De zwaarste dag voor XRP exchange-traded funds (ETF’s) was 2 februari, met een uitstroom van ongeveer 400.000 dollar. Opvallend genoeg werd dat verlies razendsnel goedgemaakt. Op 3 februari volgde al de grootste instroom van de week, met maar liefst 19,46 miljoen dollar.
Bitcoin (BTC) kende juist grote uitstromen. Over de hele week verdween er netto 358 miljoen dollar uit BTC-fondsen. Zelfs een eindsprint op vrijdag, toen er nog 330,7 miljoen dollar werd ingelegd, kon dat niet meer goedmaken.
De Ethereum-fondsen eveneens stevig inleveren met een netto-uitstroom van 170,4 miljoen dollar. Ook Solana (SOL) kende een negatieve week, met een uitstroom van 9,3 miljoen dollar.
Koersen in vrije val
De massale uitstroom uit crypto-ETF’s ging gepaard met forse koersdalingen. De Bitcoin koers zakte vorige week voor het eerst sinds oktobe 2024 onder de 60.000 dollar, maar herstelde ook weer snel tot boven de 70.000 dollar. Ethereum dook onder de 1.750 dollar, en staat nu rond de 2.050 dollar.
Ook XRP werd hard geraakt en bereikte een dieptepunt van 1,11 dollar. Inmiddels is de koers hersteld naar ongeveer 1,41 dollar. Ondanks deze heftige bewegingen bleef het vertrouwen in XRP-ETF’s overeind.
Volgens Matt Hougan, Chief Investment Officer (CIO) bij Bitwise, bevindt de markt zich sinds januari 2025 in een echte crypto-winter. Waar de meeste analisten verwachten dat de bearmarkt nog wel even zal duren, denkt Hougan dat het bijna voorbij zou zijn.
Analist: XRP breekt uit langjarige trend
Ondanks de recente crash blijven sommige analisten optimistisch over XRP. Volgens een technische analyse van analist Bird is een langjarige neerwaartse trend recentelijk doorbroken.
De analist wijst op het patroon van hogere bodems bij elke correctie, wat zou kunnen duiden op toenemende koopdruk.
Er is echter wel een kanttekening: hoewel de grafiek er technisch interessant uitziet, blijven macro-economische factoren zwaar meewegen. De markt blijft voorlopig bearish, waardoor het voor de digitale munt lastig is om voldoende koopdruk te vinden voor een overtuigende rally.
XRP koers balanceert op rand van 1 dollar: analisten vrezen enorme crash
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
XRP-whale verliest 28 miljoen dollar na crash richting 1 dollar
Een grote XRP-belegger zag posities van tientallen miljoenen gedwongen sluiten toen XRP richting 1 dollar zakte. Dit gebeurde er.
Mastercard lanceert AI-betalingen, speelt Ripple straks een hoofdrol?
Volgens Stevenson nemen meer dan dertig bedrijven deel aan de pilot. Daarbij zouden onder andere Stripe, Coinbase en OKX betrokken zijn.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
